Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes EQE SUV 350 4Matic (2023) - wat heet redelijk?

Geschreven door Kevin Kersemans op

De volledig elektrische Mercedes EQE SUV komt in verschillende smaken, waarvan de 350 4Matic een van de meest redelijke is. Maar hoe doet deze EV het in de dagelijkse praktijk? AutoGids doet de test.

94.380 €

Concept Mercedes EQE SUV 350 4Matic AMG Line

"De EQE SUV is de veelzijdige variant van de EQE berline", zo lezen we in het persdossier van Mercedes. Je zou hem natuurlijk ook kunnen zien als de volledig elektrische tegenhanger van de GLE, net zoals de EQE berline dat is van de E-Klasse. Of als het compactere broertje van de EQS SUV. Een leek zal trouwens al goed moeten kijken om het verschil te zien tussen die laatste en deze EQE SUV. Tenzij ze naast elkaar staan, zodat je het verschil in formaat kunt zien. Van afmetingen gesproken, met een lengte van 4,86 meter is de EQE SUV iets compacter (alles is relatief) dan de EQE berline, maar dat compenseert hij natuurlijk in de hoogte.

Niet zo interessant voor een volledig elektrisch model, zou je kunnen denken, want een groter frontaal oppervlak impliceert doorgaans een minder goede stroomlijn, en dat heeft dan weer invloed op het rijbereik, toch nog altijd een heikel punt als het over EV's gaat. In dit geval valt dat echter bijzonder goed mee. Oké, de EQE berline doet logischerwijs nog altijd beter op dat vlak, maar zijn hogere broer hoeft zich geenszins te schamen met een CX van 0,25, een waarde die voor een SUV/cross-over ronduit uitmuntend is. Combineer dat met een uit de kluiten gewassen batterij van 96 kWh (waarvan zo'n 90 nuttig) en je komt in het geval van onze testauto, een 350 4Matic, aan een maximaal WLTP-rijbereik van rond de 550 km (afhankelijk van de gekozen wielen).

Zoals het achtervoegsel 4Matic al doet vermoeden, heeft deze versie van de Mercedes EQE SUV vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras, die samen goed zijn voor 292 pk en maar liefst 765 Nm. Daarnaast is er nog de EQE SUV 350+, die de voorste motor laat voor wat hij is en dus een achterwielaandrijver is. Die (voorlopige?) instapversie biedt daardoor 'slechts' 565 Nm koppel, maar opvallend genoeg evenveel vermogen. Daarnaast is er nog de 408 pk sterke EQE SUV 500 4Matic, aangevuld met ondertussen twee AMG-versies: de Mercedes-AMG EQE SUV 43 (476 pk) en de Mercedes-AMG EQE SUV 53 (626 pk). We hoeven er uiteraard geen tekeningetje bij te maken dat bij die laatste versies het rijbereik minder een prioriteit was.

Wel terug te vinden in het lastenboek van alle versies is vanzelfsprekend een Mercedes-waardige luxe en dito comfort. Dat mag ook wel, want ten slotte kost de minst dure EQE SUV toch al gauw zo'n 10.000 euro meer dan de minst dure GLE (de 300 d): aan de achterwielaangedreven EQE SUV 350+ hangt een prijskaartje van 90.508 euro, 'onze' 350 4Matic moet er minstens 97.647 kosten. Een bedrag dat in het geval van onze testauto, een AMG Line, de drempel van de 100.000 euro overschrijdt (102.003 euro om precies te zijn). Uiteraard valt het uiteindelijke bedrag makkelijk enkele duizenden euro's hoger uit, want de luchtophanging en de vierwielsturing waarmee onze testauto was uitgerust, zijn niet standaard van de partij. Merk op dat je met die Airmatic-ophanging, die de bodemvrijheid met 30 mm kan verhogen, over een extra rijmodus beschikt, namelijk Offroad – we zeiden toch al dat de EQE SUV de elektrische tegenhanger van de GLE is...?

Maar het interieur is zoals je dat mag verwachten, een echte cocon van luxe en hightech. Op de kwaliteitsindruk is echt niks aan te merken en voor wie daar op kickt, zijn de mogelijkheden van het MBUX-infotainmentsysteem bijzonder uitgebreid – gelukkig is het ook voor leken best gebruiksvriendelijk. Maar ook hier moet je in de buidel tasten als je het neusje van de zalm wil. Zo kost het fameuze Hyperscreen, dat een instrumentenpaneel van 12,3 duim combineert met een centraal infotainmentscherm van 17,7 duim en een display voor de voorste passagier van 12,3 duim, maar liefst 8.712 euro. Een echte must zouden we het echter niet noemen. Dan zouden we liever extra budget besteden aan de uitstekend zittende Multicontour-voorstoelen, die voorzien zijn van een ventilatie- een verwarmings- en een massagefunctie (merk op dat stoelverwarming ook op de standaard Comfortstoelen van de partij is).

Rijgedrag Mercedes EQE SUV 350 4Matic AMG Line

Tijdens het rijden profileert de EQE SUV 350 4Matic zich evenzeer als een echte Mercedes, zij het dan een volledig elektrische. Overigens hoeft het nepgeluid tijdens het rijden (met name tijdens het optrekken) voor ons niet; als we dan toch elektrisch moeten rijden, dan liefst geruisloos – behalve natuurlijk bij lage snelheden, om zwakke weggebruikers te waarschuwen dat je eraan komt. Over de prestaties valt niet te klagen. Optrekken van 0 tot 100 km/u doet de EQE SUV 350 4Matic in 6,6 seconden, want in de praktijk meer dan genoeg is.

En ondanks de wielen van 21 duim waarop onze AMG Line rustte, was ook het rijcomfort van de bovenste plank. Tenminste wat het wegcontact betreft. Want hoewel onze testauto was voorzien van de optionele luchtophanging, viel op dat de voortrein nogal de neiging had om te gaan deinen op golvend wegdek of bij het afrijden van snelheidsremmers. De achtertrein had daar echter geen last van en gedroeg zich voorbeeldig, wat niet altijd het geval is bij volledig elektrische auto's. Vergeet trouwens niet dat de EQE SUV serieus wat gewicht op de weegschaal zet: het gelijkvormigheidsattest van onze testauto vermeldde 2.580 kg als 'standaard' rijklaar gewicht, en liefst 2.710 kg met al zijn uitrusting. 2,7 ton!

En dat word je soms toch wel gewaar tijdens het rijden, vooral bij het remmen – de wat vage feedback van het rempedaal helpt op dat vlak trouwens niet bepaald. De luchtophanging en de vierwielsturing doen wel hun duit in het zakje om het geheel wat lichtvoetiger te maken. Die laatste vermindert overigens de draaicirkel met bijna 2 meter (10,5 in plaats van 12,3 meter), wat mooi meegenomen is bij het manoeuvreren of nog meer wanneer je rechtsomkeer moet maken. Behalve de meerprijs van deze optionele uitrusting is er echter nog één nadeeltje aan die meesturende achterwielen: in de nabijheid van venijnige stoepranden moet je er rekening mee houden dat ook de achterwielen zwenken, want als je dat even vergeet, dan kan dat weleens resulteren in krassen op die mooie AMG Line-velgen, zoals we tot onze scha en schande zelf hebben ervaren...

Dat brengt ons bij het rijbereik, dat volgens de WLTP-cyclus afhankelijk van de uitrusting ergens tussen 459 en 558 km moet uitkomen, met een gemiddeld stroomverbruik tussen 18,5 en 22,5 kWh/100 km. Toen we onze Mercedes EQE SUV 350 4Matic met volgeladen batterij in ontvangst namen, voorspelde de boordcomputer een rijbereik van 509 km. Toen we de auto na de testperiode weer terugbrachten, noteerden we een mooi praktijkgemiddelde van 20,1 kWh, over zowel secundaire wegen als snelwegen, zonder stroombesparende trucjes en met een normale rijstijl – maar wel in gunstige buitentemperaturen. In de praktijk bedroeg ons rijbereik dus iets meer dan 450 km, wat acceptabel is voor zo'n grote en zware auto.

Verdict Mercedes EQE SUV 350 4Matic AMG Line

Gezien de aard van hun koetswerk worden SUV's vaak als praktischer gezien dan hun berlinetegenhangers, en dat is uiteraard ook hier het geval. Maar het extra gewicht ten opzichte van de Mercedes EQE berline valt toch niet helemaal weg te toveren. Aan de prestaties valt dat echter niet te merken, en ook het verbruik is erg redelijk.

Het belangrijkste is echter dat het typische Mercedes-comfort van de partij is, al moet je voor het summum ter zake zoals gewoonlijk wel nog flink in de buidel tasten. Wat ons dan weer bij een andere traditionele Mercedes-eigenschap brengt...

  • Cocon van luxe en comfort
  • Aanvaardbaar verbruik en rijbereik
  • Sleepvermogen (1,8 ton)
  • Hoge prijs
  • Hoog gewicht
  • Airmatic en vierwielsturing niet standaard

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQE

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker