De iX en de Ioniq 9 zijn voor BMW respectievelijk Hyundai echte vlaggenschepen. Een beeld dat je, zeker voor die laatste, bijna letterlijk mag nemen, want de Ioniq 9 is gezegend met een zogenoemde ‘boat tail’. Die langere achtersteven dient in de eerste plaats de aerodynamica: met een Cx van 0,26 klieft deze Hyundai behoorlijk gestroomlijnd door de lucht, toch voor een mastodont van deze grootteorde.
Want meet de iX al 4,97 meter in de lengte, dan doet de Ioniq 9 daar nog een hele lap staal bij: met zijn 5.060 millimeter passeert de Hyundai de symbolische grens van 5 meter. De bootassociatie zit hem dus niet alleen in de looks. Gesproken over design, daarover zouden we zowel bij de BMW als bij de Hyundai een danig boompje kunnen opzetten. We hadden wel de indruk dat de iX bij omstanders net iets meer aversie opwekte dan de Ioniq 9. Of hoe de recente facelift de publieke opinie klaarblijkelijk weinig heeft weten bij te stellen.
Over de figuurlijke grandeur is dan weer geen discussie mogelijk: het praktische gemak van beide wordt enkel nog overschaduwd door hun luxe en comfort. Kortom, dit zijn grote jongens in elke mogelijke betekenis van de term. Een status die ook een bepaald publiek impliceert, en die doelgroep is best wel veeleisend (wat ook wel mag gezien de vele euro’s die je voor deze auto’s moet neertellen).
De behoeften gaan in dit geval verder dan het rationele, status en imago spelen evenzeer een belangrijke rol. De Ioniq 9 moet dus niet alleen bewijzen dat hij technisch evenwaardig (of beter) is, ook zijn merklogo dient het nodige gewicht in de balans te gooien; alleen zo kan de weegschaal helemaal naar zijn kant overhellen. Nu, het feit alleen al dat we een Hyundai überhaupt opstellen tegenover een BMW, doet vermoeden dat dat niet helemaal onmogelijk is…
Foto’s: Lennen Descamps
In dit artikel : BMW, BMW Ix , Hyundai, Hyundai Ioniq 9