Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Welke kiezen? BMW iX vs. Hyundai Ioniq 9

Geschreven door Steven Appelmans op

Met zijn Ioniq 9 richt Hyundai zijn pijlen onverdroten op de hogere kringen van het elektrische bestel. Het segment dus waar BMW en zijn iX mee de lakens uitdelen. Moedig is die demarche alvast, maar levert ze ook wat op?

De iX en de Ioniq 9 zijn voor BMW respectievelijk Hyundai echte vlaggenschepen. Een beeld dat je, zeker voor die laatste, bijna letterlijk mag nemen, want de Ioniq 9 is gezegend met een zogenoemde ‘boat tail’. Die langere achtersteven dient in de eerste plaats de aerodynamica: met een Cx van 0,26 klieft deze Hyundai behoorlijk gestroomlijnd door de lucht, toch voor een mastodont van deze grootteorde.

Want meet de iX al 4,97 meter in de lengte, dan doet de Ioniq 9 daar nog een hele lap staal bij: met zijn 5.060 millimeter passeert de Hyundai de symbolische grens van 5 meter. De bootassociatie zit hem dus niet alleen in de looks. Gesproken over design, daarover zouden we zowel bij de BMW als bij de Hyundai een danig boompje kunnen opzetten. We hadden wel de indruk dat de iX bij omstanders net iets meer aversie opwekte dan de Ioniq 9. Of hoe de recente facelift de publieke opinie klaarblijkelijk weinig heeft weten bij te stellen.

Over de figuurlijke grandeur is dan weer geen discussie mogelijk: het praktische gemak van beide wordt enkel nog overschaduwd door hun luxe en comfort. Kortom, dit zijn grote jongens in elke mogelijke betekenis van de term. Een ­status die ook een bepaald publiek impliceert, en die doelgroep is best wel veeleisend (wat ook wel mag gezien de vele euro’s die je voor deze auto’s moet neertellen).

De behoeften gaan in dit geval verder dan het rationele, status en imago spelen evenzeer een belangrijke rol. De Ioniq 9 moet dus niet alleen bewijzen dat hij technisch evenwaardig (of beter) is, ook zijn merklogo dient het nodige gewicht in de balans te gooien; alleen zo kan de weegschaal helemaal naar zijn kant overhellen. Nu, het feit alleen al dat we een Hyundai überhaupt opstellen tegenover een BMW, doet vermoeden dat dat niet helemaal onmogelijk is…

Foto’s: Lennen Descamps

In dit artikel : BMW, BMW Ix , Hyundai, Hyundai Ioniq 9

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests