Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Bekijk alle aanbiedingen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Saab 9-3 Sport-Hatch Turbo X

Saab stapt voor zijn krachtigste motoren eindelijk over op vierwielaandrijving, en dat is eerder goed nieuws. De 9-3 Turbo X mag als eerste het ingenieuze XWD in combinatie met eLSD inwijden.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.20/20

Overzicht :

Het XWD, dat is ontstaan uit een samenwerking tussen Saab en Haldex, is het eerste door het Scandinavische merk intern ontwikkelde vierwielaandrijvingssysteem. Deze innovatieve eerste vierwielaandrijving van Saab zelf doet een beroep op een centrale Haldex-koppeling en een optioneel sperdifferentieel met de naam eLSD (standaard op de Turbo X) - ook al van Haldex - dat het koppel kan verdelen tussen de achterwielen en dat kan anticiperen op gierbewegingen om deze beter tegen te gaan. In mensentaal betekent dit dat de XWD-module het koppel niet enkel over de twee assen maar ook nog eens tussen de achterwielen verdeelt. Deze integrale aandrijvingssystemen werken samen met de elektronica voor de motorsturing en voor het ABS/ESC. Een actieve, dynamische stabiliteitscontrole (XWD plus eLSD) komt hier boven op de passieve dynamische stabiliteitscontrole (ESC). De eerste verhoogt het koppel aan het buitenste wiel in een bocht door de interventiedrempels van de tweede, die het wiel afremt dat het meest waarschijnlijk grip zal verliezen, op te schuiven. Het uiteindelijke doel is hetzelfde: een zo goed mogelijk momentaan evenwicht bereiken.

  • Onberispelijke stuurrespons (XWD)
  • Stabiliteit en wendbaarheid (XWD)
  • Dynamische en muzikale V6-turbo
  • Spreiding manuele zesbak
  • Feilloze steun van de stoelen
  • Rijplezier
  • Praktische koffer (Sport-Hatch)
  • Verbruik
  • Sportonderstel (slechte wegen)
  • Grote draaicirkel
  • Pedaalopstelling (tiphielen)
  • Krenterig optiebeleid
  • Afwerkingsdetails binnenin
  • Verkeersbelasting

In dit artikel : Saab, Saab 9-3

De concurrenten