Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Alpine A110 R is niet krachtiger, wel sneller

Geschreven door Klaas Janssens op 04-10-2022

De Alpine A110 R is niet krachtiger dan de S en de GT, maar wel sneller. Hoe dan?

UPDATE De Alpine A110 R is er nu ook als Fernando Alonso Limited Edition, een beperkte reeks van 32 exemplaren die ontwikkeld werd in samenwerking met de Spaanse F1-rijder van het Alpine-team.

Sinds de facelift voor modeljaar 2022 telt de Alpine A110 drie varianten. Naast de 252 pk sterke basisversie kan je de Franse sportwagen ook bestellen als S en als GT, die over een naar 300 pk opgevoerde specificatie van dezelfde 1,8 liter-turbobenzine tussen de achterwielen hebben liggen. Nu breidt Dieppe het gamma uit met een vierde variant: de Alpine A110 R.

LEES OOK Test Alpine A110 GT (2022)

De Alpine A110 R vertrouwt op drukgevoede vierpitter van de S en de GT, opnieuw goed voor een vermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 340 Nm. De power van de midscheeps gemonteerde turbomotor wordt nog steeds op de achterwielen gezet door een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Toch toont de R zich sneller. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog 3,9 seconden en de topsnelheid bedraagt nu 285 km/u, een winst van 0,3 tellen en 10 km/u tegenover de Alpine A110 S.

2022 Alpine A110 R

Zwanenhals

De S kan je ook bestellen met een Aero-pakket, maar het spoilerwerk van de Alpine A110 R gaat nog een stapje verder. Het in de windtunnel vormgegeven geheel wordt bekroond door een achterspoiler met zwanenhals, zoals op de Audi R8 V10 GT RWD of de Porsche 911 GT3 RS. Dat levert 14 kilogram additionele downforce op aan de voorzijde en achteraan zelfs 29 kilogram extra. Let ook op het aerodynamische design van de volledig uit koolstofvezel vervaardigde velgen.

LEES OOK Test Alpine A110 S Aero (2022)

De Alpine A110 R weegt ook een stuk minder dan zijn stalgenoten. Net zoals de eerder vermelde velgen worden ook de voorzijde, de motorkap én de achterruit vervangen door koetswerkpanelen uit koolstofvezel. Ook de zowat volledig in microvezel verpakte cockpit gaat op dieet, met lichtgewicht kuipstoeltjes met zespuntsharnas en treklinten in de plaats van deurhendels. De Alpine A110 R zet nog 1.082 kilogram op de bascule, een winst van 34 kg tegenover de S.

2022 Alpine A110 R

Leveringen

Dieppe stuurt de Alpine A110 R niet alleen langs de diëtiste, maar ook langs de sportdokter. Het onderstel combineert een strakkere set-up met dikkere stabilisatorstangen, met verder verbeterde Brembo-remmen en met kleverige Michelin-banden van het type Pilot Sport Cup 2. De dubbele einddempers krijgen een dubbele wand die de uitlaatgassen isoleert en de temperatuur onder controle houdt.

De Franse sportwagenbouwer omschrijft de nieuwe Alpine A110 R dan ook als een circuitspeeltje voor de openbare weg. Je kan hem bestellen vanaf oktober 2022.

2022 Alpine A110 R

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten