Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche 911 GT3 RS (2022): heersen over het circuit

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-08-2022

Porsche heeft eindelijk de nieuwe 911 GT3 RS '992' onthuld. Een racebeest dat racetechnologie en -technieken combineert voor een rijervaring die grenst aan superlatief plezier.

Al generaties lang profileert de Porsche 911 GT3 RS zich als de ideale auto voor liefhebbers van circuitdagen. De GT3 RS is een extremere variant van de 911 GT3, op zich al een capabel scheurijzer. De RS legt de lat nog hoger en vergroot de uitzonderlijke kwaliteiten van de Duitse supersportwagen door de mechanische, technologische en aerodynamische oplossingen uit de racedivisie van het merk over te nemen. Het hart van dit pakket is natuurlijk de legendarische, atmosferische 'Flat Six'.

2022 Porsche 911 GT3 RS

Kortere overbrengingsverhoudingen

Die motor is de 4,0 liter-zescilindermotor van de "normale" GT3, maar werd ingrijpend gewijzigd om het maximumvermogen op te voeren tot 525 pk; speciale nokkenassen met een ander profiel en het gebruik van een inlaatsysteem met enkele vlinderklep en een klepbedieningssysteem afgeleid uit de racerij.

Porsche combineert de boxermotor met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (PDK) voorzien van een kortere overbrengingsverhouding. Het resultaat is een topsnelheid van bijna 300 km/u - 296 km/u om precies te zijn - en een 0-100 km/u-tijd van 3,2 seconden. Porsche heeft ervoor gezorgd dat de versnellingsbak onder alle omstandigheden goed functioneert dankzij luchtinlaten onder de auto die genoeg koeling aanvoeren als de druk op de ketel wordt opgevoerd.

Om krachtig, kort en met veel uithouding te kunnen remmen, is de GT3 RS uiteraard uitgerust met specifieke remmen: schijven met een diameter van 406 mm, opgetuigd met vaste aluminium monobloc-remklauwen met zes zuigers vooraan, waarvan de diameter is gegroeid tot 32 mm in vergelijking met de 911 GT3 (30 mm). De RS profiteert ook van dikkere remschijven: 36 mm in plaats van 34 mm.

Achteraan worden de 380 mm-schijven met vaste remklauwen en vier zuigers van de GT3 gebruikt. Carbonschijven met een diameter van 410 mm voor en 390 mm achter zijn als optie leverbaar. Om zijn mechanische potentieel op de grond over te brengen, maakt de Porsche 911 GT3 RS nog steeds gebruik van wielen met centrale moer, maatje 275/35 R 20 vooraan en 335/30 R 21 achteraan.

2022 Porsche 911 GT3 RS

Racestroomlijn

De nieuwe 911 GT3 RS beschikt over een aerodynamica die is uitgebreid en geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit. Naast de door lamellen geventileerde wielkasten heeft hij ook luchtinlaten achter de voorwielen in de stijl van de Le Mans-winnende 911 GT1 uit 1998. Maar de belangrijkste verandering is de actieve aerodynamica en de overname van het centrale radiatorconcept uit racewagens als de 911 RSR en 911 GT3 R. De radiator, die schuin in het midden van de auto is geplaatst waar de kofferbak zich bij de andere 911's bevindt, maakt de zijvolumes vrij voor actieve aerodynamische elementen.

In combinatie met de tweedelige achterspoiler genereren deze ingrepen 409 kilo downforce bij 200 km/u, het dubbele van de vorige generatie en het driedubbele van de huidige GT3. De maximale downforce bedraagt 860 kilo bij 285 km/u. Porsche denkt ook aan de liefhebbers van topsnelheid en coureurs die voor het laatste tientje van een seconde willen gaan. De RS krijgt een DRS - Drag Reduction System - dat de luchtweerstand in rechte lijn vermindert ten gunste van de topsnelheid. Ten slotte kunnen de actieve aerodynamische elementen, zowel voor als achter, in geval van een noodstop in de 'maximale downforce'-stand worden gezet voor een aerobraking-manoeuvre.

2022 Porsche 911 GT3 RS

Lichter en opgepept chassis

Porsche gebruikt CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof) voor de deuren, de voorvleugels, het dak, de motorkap en de kuipstoelen om kilo's af te schudden - ondanks de vele overgedimensioneerde onderdelen in vergelijking met de normale GT3 - en bereikt daarmee een totaal leeggewicht van maar 1.450 kg.

Een speciale ophanging houdt de massa onder controle. Vooraan zitten de dubbele wishbones die debuteerden in de 911 GT3 Type 991, maar met traanvormige armen voor een betere aerodynamische efficiëntie, wat 40 kilo bijdraagt aan de totale downforce vooraan. De RS heeft een 29 mm bredere spoor vooraan met lagere onderbevestigingen en een geometrie die remduik minimaliseert. Ook achteraan is er een andere geometrie met een dynamischere set-up voor de meesturende achterwielen.

Op het menu staan drie rijmodi: Normal, Sport en Track. In de laatste setting kan de piloot de vering naar eigen goeddunken aanpassen met een andere compressie, rebound enzovoort. Hetzelfde geldt voor het differentieel, rechtstreeks regelbaar via een van de vier toetsen aan het stuurwiel. Daar staat ook de knop voor het activeren van de DRS.

2022 Porsche 911 GT3 RS

Ten slotte kan de klant kiezen voor twee packs: Clubsport en Weissach. De eerste is gratis en voegt een rolbeugel, een zespuntsgordel voor de bestuurder en een brandblusser toe. De tweede (optioneel) omvat de carbonafwerking voor de motorkap, het dak en sommige delen van de achtervleugels en spiegels, de voorste en achterste anti-rolstangen, de achterste trekstangen en de verstevigingsplaat van de motorsteun in CFRP.

Een andere belangrijke nieuwigheid in het Weissach-pakket zijn de stuurschakelpeddels met magneettechnologie, afgeleid uit de racerij, voor nog dynamischer schakelen. Als aanvulling op het dat pakket kunnen klanten kiezen voor gesmede magnesium wielen, die het onafgeveerde gewicht met 8 kilo verlagen. De Porsche 911 GT3 RS (2022) is vanaf nu te bestellen in België, met een basisprijs van 240.186,99 euro (incl. btw).

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten