Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische Honda E?

Onze Arno Van der Borght heeft een Civic Type R. Blijft zijn liefde voor het Japanse merk overeind aan het stuur van de elektrische Honda E?

38.630 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Ik ben een grote fan van Japanse wagens en mag mezelf de trotse bezitter van een Honda Civic Type R noemen. Hoewel een elektrische auto iets helemaal anders is dan een hardcore hot hatch, was ik bijzonder benieuwd naar de Honda E. Deze zakjapanner zou zomaar de ideale aanvulling kunnen zijn op mijn vooral voor circuitgebruik bestemde Type R.

Leuk

Review 2021 Honda E Electric - AutoGids

Het design van de elektrische Honda E is alvast een schot in de roos, want het koetswerkontwerp bulkt van de nostalgische verwijzingen naar de vroegere Civic-modellen. Juist jammer van de kleur, want het Modern Steel Metallic van de testwagen oogt me te saai. Zelf zou ik voor een witte tint kiezen, een lakkleur die de zwarte designaccenten beter tot hun recht doet komen. De Honda E oogt leuk, maar rijdt ook prettig. De 50/50-gewichtsverdeling, het lage zwaartepunt en de achterwielaandrijving maken er een dynamische stadswagen van. De korte draaicirkel maakt er een erg wendbare stadsrakker van.

De Honda E komt standaard met digitale spiegels. In het begin vragen ze een beetje gewenning, maar ze zijn wel de beste die ik al kon testen. De grootste uitdaging voor dit type spiegels is het creëren van een realistisch dieptezicht: dat is aardig gelukt voor de zijspiegels, maar minder geslaagd voor de centrale achteruitkijkspiegel. Gelukkig kan je die digitale functie makkelijk deactiveren en gewoon via een klassieke spiegel naar het verkeer achter je kijken.

Op een scherm meer of minder heeft Honda niet gekeken, want deze elektrische auto steekt propvol displays. Ik tel er 6, toch als je het scherm van de digitale achteruitkijkspiegel meetelt. Dat zijn er veel, toch voelt het niet overweldigend aan. Of ze echt de volledige breedte van het dashboard hoeven in te nemen, betwijfel ik. Toch bieden die displays een concrete meerwaarde: zo kan je passagier de muzieknummers kiezen terwijl jij rijdt. Dankzij de HDMI-aansluiting kan je ook een gameconsole aansluiten, zodat je je niet hoeft te vervelen tijdens het opladen van de batterij.

Jammer

Review 2021 Honda E Electric - AutoGids

De Honda E houdt het bij een batterij met een capaciteit van 35,5 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van dik 200 kilometer. Dat is haalbaar, maar dan moeten de omstandigheden wel helemaal meezitten. Laat je je verleiden door de pittige acceleraties en de prettige rijdynamiek, dan halveert de autonomie. Nu goed, de Honda E is gemaakt voor de stad en niet voor een Alpencol. Binnen de stadsmuren rendeert de via de peddels aan het stuur te regelen een-pedaalfunctie het best.

Het opladen van de batterij viel de hoge prijs van een laadbeurt me tegen. Ik heb even de berekening gemaakt van de prijs per 100 kilometer en die vergeleken met mijn 17 jaar oude Honda Civic Type R. Via het Ionity-netwerk betaal je sinds 1 januari 2021 niet langer per laadbeurt, maar per kWh. Voor de Honda E vertaalt zich dat in 28 euro voor een laadsessie, wat wil zeggen dat je 14 euro per 100 kilometer moet betalen. De Type R tankt Super 98 en verbruikt ongeveer 9 liter, wat 12,5 euro per 100 kilometer maakt. Laden via publieke laadpalen blijft hoe dan ook gedoe, zonder laadpunt op het werk of thuis zou ik nog niet aan een elektrische auto denken. En dan heb ik niet eens naar de hoge aanschafprijs gekeken.

In tegenstelling tot de Fiat 500e en de Mini Electric telt het koetswerk van de Honda E geen drie, maar vijf deuren. De achterbank is geen luxesalon, maar korte verplaatsingen met vier volwassenen vormen geen probleem. Het interieur heeft een ruim gevoel en is afgewerkt met leuke materialen, de stoffen zetels en de houtaccenten geven je het gevoel dat je in een knusse woonkamer zit. Met een volume van 171 liter is de koffer piepklein, maar de vierkante vorm maakt het stapelen verrassend eenvoudig. Juist jammer dat Honda geen frunk voorziet, een extra opbergvak in de neuspartij lijkt me handig.

Dus

Zou ik over de mogelijkheid beschikken om thuis een wallbox te installeren, dan zou de Honda E inderdaad de ideale aanvulling kunnen zijn voor mijn Civic Type R. Maar dan moet de elektrische auto eerst een stuk goedkoper worden, want voor 40.000 euro zou ik me iets helemaal anders aanschaffen. Misschien wacht ik beter op een elektrische Honda Beat, waarom niet op een elektrische Honda S2000? Al zou ik het hoogtoerige karakter en de VTEC wel missen.

Verwante testen

In dit artikel : Honda, Honda Honda e

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF