Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Honda CB750 Hornet (2023) - een stap achteruit?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Honda Hornet is terug van weggeweest, maar doet het anno 2023 wel met een eenvoudige paralleltwin. Wil dat ook zeggen dat de angel er helemaal uitgehaald is? AutoGids doet de test.

Concept Honda Hornet

Toegegeven, we reizen een beetje sceptisch af naar de officiële, in Zuid-Spanje georganiseerde persvoorstelling van de nieuwe Honda CB750. En dat heeft alles te maken met de paralleltwin waarmee de nieuwe Hornet het moet rooien. Van een grote constructeur zoals Honda verwachten we vooruitstrevende techniek, geen goedkope tweecilinder. Nu beweren de Japanners wel dat ze flink in de nieuwe Hornet geïnvesteerd hebben, zowel op motorisch vlak als qua rijwielgedeelte.

Misschien hadden ze ook wat met in de looks van de nieuwe Honda Hornet moeten investeren. Niet dat deze CB750 er verkeer uitziet en al helemaal niet in de knalgele outfit die naar de allereerste model knipoogt, maar het is geen motor die je meteen verleidt met zijn design. Eenmaal genesteld in het opvallend lage zadel voelt de Hornet ontzettend licht aan, een indruk die versterkt wordt door de ranke bouw en het relatief smalle stuur. Je bedient het tft-dashboard via de massieve knoppencluster op de linkerstuurhelft, die zich makkelijker laat bedienen dan je aanvankelijk vreest. 

Nu wordt het een en het ander gecompenseerd door de specificaties van de paralleltwin. De nieuwe Honda CB750 Hornet puurt 92 pk en 75 Nm uit zijn motorblok, power die gecombineerd wordt met een rijklaar gewicht van 190 kilogram en met een wielbasis van 1.420 millimeter. Dat klinkt best sportief. Kijk ook naar de boring en de slag van de 755 cc: 87 x 63,5 millimeter. Dat verklaart meteen waarom dit blokje zoveel paarden vindt: met zo'n korte slag kan je toeren maken en dus pk's ontwikkelen. Het vermogen piekt pas bij 9.500 toeren per minuut.

Review 2023 Honda Hornet

Rijgedrag Honda Hornet

De uitlaatroffer van de paralleltwin klinkt best aangenaam, maar het is de manier waarop het blok van de Honda Hornet aan het gas hangt waarvan je gaat glimlachen. Met elke snok aan de gashendel schiet de toerenteller enthousiast de hoogte in, met een gretigheid die me zowaar aan een Fireblade doet denken. We zitten amper 50 meter in het zadel en we hebben onze bezwaren aan de keuze voor een simpele paralleltwin reeds opgeborgen. Het enthousiasme van de motor werkt aanstekelijk op ons humeur.

Het parcours loopt langs de Mediterrane kustlijn van het Spaanse Mójacar. De slingerende weg telt lange en overzichtelijke bochten, die de Honda Hornet aanvalt als een dolle horzel. Het doet ons denken aan de eerste generaties van deze motor, die ook als een bezetende van de ene naar de volgende bocht knalde. Dit is geen stabiele Honda die zijn rijder vooral vertrouwen wil schenken, maar een nerveus ding dat je maar blijft opzwepen om nog sneller te gaan.

Maar dan loop je ook tegen zijn limieten aan, want de dynamiek van de Honda Hornet wordt een beetje beperkt door zijn vering. Vooraan zijn de duikbewegingen van de CB750 al behoorlijk uitgesproken, ondanks de niet bijster krachtige voorrem. Maar het is vooral de schokdemper achteraan die te soft aanvoelt, wat voor instabilteit zorgt bij het snel overgooien tussen twee kort op elkaar volgende bochten. Ook in bochten met hobbels knaagt de onrust aan je vertrouwen, waardoor alsnog wat marge gaat inbouwen.

De voorvering van de Honde CB750 Hornet is niet instelbaar, maar achteraan kan je de veervoorspanning wel wat bijschroeven. Een klikje volstaat om het vertrouwen te herstellen, want de achterkant voel meteen een stuk stugger aan. Het rijwielgedeelte reageert stabieler, waardoor je de teugels van de hoogtoerige motor opnieuw durft vieren. Een wat hoogwaardigere ophanging met betere remmen is welkom, maar dat kan de pret niet drukken.

Review 2023 Honda Hornet

Verdict Honda Hornet

Komt het door de lage verwachtingen of heeft Honda echt een meesterwerkje afgeleverd? Want de Hornet mikt zijn angel recht in ons hart, vooral omdat rijplezier centraal staat. Deze CB750 is lang net perfect, maar dat maakt hem net beter. Toch als je het hoogtoerige karakter van de enthousiaste paralleltwin kan smaken. Voor de prijs moet je het alvast niet laten, want de nieuwe Honda Hornet kost slechts 7.799 euro.

Review 2023 Honda Hornet

Bron: Lees het volledige testverslag van de Honda CB750 Hornet in het decembernummer van Motorrijder

 

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars