Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lancia Thema

Aangezien de Chryslers in Europa sinds kort als Lancia door het leven gaan, stellen we u hier niet de nieuwe 300 voor, maar wel de Thema. Een gedurfd marketingrecept dat naar meer smaakt?

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Deze nieuwe generatie van de Lancia Thema, die in Brampton (in het Canadese Ontario) van de band rolt, rust dus op het platform van de jongste Chrysler 300. Die werd onlangs herwerkt, maar behield wel het chassis van de 300C, dat nauw verwant is aan dat van een oude Mercedes E-Klasse. Voor het overige zegt Lancia wel degelijk rekening te hebben gehou den met de Europese rijgewoonten voor de afstelling van de ophanging. Dat klinkt alvast geruststellend... Aangezien de binneninrichting al vastlag, moesten de Italianen zich beperken tot enkele nuances.

Gezien zijn afkomst heeft de Thema enkel V6-motoren in huis: een 3.6-benzine met 286 pk en een 3.0-diesel met 190 of 239 pk. Dat in onze streken enkel de tweede een rol van betekenis zal spelen, mag duidelijk zijn... Helaas heb je dan wel geen recht op de gloednieuwe achttrapsautomaat (van ZF, zoals bij Audi en BMW), want die is enkel leverbaar op de 3.6. De 3.0-diesel stelt zich nog steeds tevreden met de goeie ouwe vijftrapsautomaat van Mercedes-origine (ontwikkeld in de jaren negentig). Niet bepaald ultramodern, maar wel door en door beproefd. De enkele kilometers die we konden afleggen met de nieuwe basisdiesel (toch 190 pk en 440 Nm sterk), hebben ons laten kennismaken met het vrij serene weggedrag van de Thema.

Als Europese kloon van de Chrysler 300 brengt de Thema Lancia terug in het segment van de reisberlines... zij het dan met een licht identiteitsprobleem. Een stevige handicap in een segment waar imago vaak net prioriteit nummer één is. Met een basisprijs van 44.500 euro (3.0-diesel, 190 pk) zal de Thema het niet onder de markt hebben...

U kunt de Eerste Test van de Lancia Thema nalezen in AutoGids 836 van 9/11/2011.

In dit artikel : Lancia, Lancia Thema

Geschreven door op

De concurrenten