Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo Giulietta TCT

Na de MiTo is het de beurt aan de Giulietta, Alfa Romeo's middenklasser, om uit te pakken met de bijzonder geslaagde en efficiënte gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling TCT.

Prijs
NB

Het wordt vaak vergeten, maar Alfa Romeo was een van de pioniers op het vlak van gerobotiseerde versnellingsbakken. In 1999 al kon de 156 Selespeed prat gaan op een van de eerste gestuurde versnellingsbakken met (enkele) droge koppeling op de markt. Alfa's TCT wordt gekenmerkt door twee droge koppelingen. Dat levert een gewichtsbesparing van 10 kilo op in vergelijking met een 'natte' versnellingsbak, evenals compactere afmetingen, maar het komt ook de interne wrijving ten goede.

Het leuke versnellingspookje herinnert ons eraan dat we wel degelijk in een Alfa zitten. Zoals gewoonlijk is het contact met de bedieningsorganen verzorgd. Dat vertaalt zich in een zachte en nauwkeurige elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting (met dubbel tandwiel), maar vooral in een versnellingsbak die ogenblikkelijk reageert. In de modus Normal blijkt hij al erg scherpzinnig, terwijl het schakelen erg comfortabel verloopt doordat het koppel niet onderbroken wordt. Zodra de DNA-schakelaar in de stand Dynamic is gezet, laat de TCT een heel ander gezicht zien. Al deze vaststellingen gelden ook voor de diesel, maar die leek ons toch een beetje minder geslaagd, doordat hij soms op een karikaturale manier in de toeren wordt gejaagd en artificieel en dus nutteloos hoge toerentallen aanhoudt, zelfs wanneer de bestuurder het gaspedaal ronduit loslaat om de elektronica ertoe aan te zetten op te schakelen.

De Giulietta, een belangrijk model voor Alfa Romeo, is het ontdekken waard, en zeker in deze versie met gerobotiseerde versnellingsbak, die rijplezier én efficiëntie hoog in het vaandel schrijft. Het goede nieuws is dat Alfa van plan is om deze TCT in alle toekomstige modellen aan te bieden, ook in de gezinsberline Giulia, die - als alles goed gaat - in 2013 het levenslicht zal zien. De Alfisten konden zich niets beters wensen.

U kunt de Eerste Test van de Alfa Giulietta TCT nalezen in AutoGids 844 van 7/3/2012.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulietta

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker