Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi R8 Spyder: operatie tornado

Geschreven door David Leclercq op

De R8 werd vernieuwd en uiteraard volgt nu ook de open Spyder-versie. Zo krijgt deze topsporter – die opvallend gemakkelijk rijdt – een extra gevoel van vrijheid.

Prijs
NB

Het concept

Sinds de eerste R8 deelt Audi zijn ASF-structuur met een andere gereputeerde supercar: de Lamborghini Huracan (vroeger de Gallardo). Die gemeenschappelijke basis wordt voortgezet bij deze nieuwe generatie, die nu verrijkt wordt met de onmisbare open Spyder-versie. De R8 Spyder verhoogt de rijsensaties en steelt nog meer de show op de hippe boulevards. Maar de R8 is veel meer dan schone schijn. Hij draagt de genen van een echter supercar. Dat bewijst de volledig vernieuwde ASF-structuur, die dankzij de combinatie van zeer lichte en stijve materialen maar 8 kg meer weegt dan die van de coupé, ondanks de nodige verstevigingen. Een krachttoer.

  • Soepelheid motor
  • Algemene doeltreffendheid en rijcomfort
  • Rijgemak
  • Hoge prijs
  • Bescherming tegen turbulenties kan beter
  • Ergonomie zonder centraal scherm

Wat er verandert

Uiteraard maakt de R8 Spyder vooral het verschil met zijn dak. Hij gebruikt nog altijd een stoffen kap met akoestische laag, gemonteerd op een nieuwe structuur die aluminium en magnesium mengt en 44 kg weegt inclusief de motoren. De kap openen duurt toch twintig seconden, vrij lang voor een roadster, wat te verklaren valt door de afdekklep (gemaakt van polymeren versterkt met koolstofvezel) die ook geopend en gesloten moet worden. De hele operatie kan wel al rijdend tot 50 km/u verlopen. Of al stilstaand met de afstandsbediening, zeker als je wat show wilt geven. Audi biedt een windnet in stof, een accessoire dat turbulenties rond het hoofd met 90 procent vermindert. Goed, al vinden we dat het met zo’n kleine dakopening nog beter had gekund. Maar we hebben tenminste de indruk dat we in een cabriolet zitten.

De motor en versnellingsbak zijn al bekend uit de Huracan en de R8 Coupé. Net als daar gebruikt de V10 dubbele brandstofinjectie, zowel direct als indirect. De twee systemen werken ofwel apart ofwel samen om in functie van het toerental en de belasting het vermogen of de zuinigheid te verbeteren, waardoor de Euro 6-uitstootnorm gehaald wordt. De motor klinkt als een orgel in een kathedraal, gebruikt een droog carter en ontwikkelt 540 pk en evenveel Newtonmeters. Dat is 15 pk en 10 Nm meer dan in de R8 Spyder van de eerste generatie. De gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling stuurt het vermogen naar de vier wielen via een Haldex-koppeling. De R8 is sportief van geest en heeft ook een differentieel met beperkte slip aan de achterwielen, waarvan de blokkeringsgraad wellicht iets lager is dan bij de Lamborghini. De R8 moet – meer dan zijn tweelingbroer – door iedereen bestuurd kunnen worden.     

Hoe rijdt hij?

De V10 heeft (nog) geen turbolader, maar zorgt voor sensatie. Je voelt letterlijk de duw in de rug, de mechaniek getuigt van een zeldzame gezondheid en klimt als nooit tevoren in de toeren. Alleen de toerentalbegrenzer kan de motor uiteindelijk een halt toeroepen. Kortom, aan plezier geen gebrek. Ook voor de oren, wanneer je kiest voor de optionele sportuitlaat die brult, ronkt en knalt als nooit tevoren. De doeltreffendheid is ook op de afspraak, want de vierwielaandrijving brengt 100 procent van het vermogen over op de weg. En dat is ook een hele prestatie. De R8 Spyder heeft verschillende rijmodi, waaronder Performance (in te schakelen via een manettino), en past in alle handen want hij stuurt met een ontwapenend gemak. Zelfs bij hoge snelheden, waar hij nooit verraderlijk wordt. Hij rijdt erg gecentreerd en stabiel, of onderstuurd wanneer je niet de moeite doet om te remmen. Geruststellend, maar het breekt ook met de Lamborghini die op de limiet brutaler reageert. Een kwestie van positionering en koperspubliek wellicht.

Het rijcomfort is dat van een traditionele berline, zelfs met de ‘passieve’ schokdemping die een goed compromis bereikt in alle rijomstandigheden. Kortom, topprestaties in combinatie met het rijgemak en (bijna) de veelzijdigheid van een A3 met S-Tronic.         

Prijs/uitrusting

De R8 Spyder is natuurlijk geen koopje, want met zijn prijs van 180.500 euro kost hij toch 13.870 euro meer dan een gelijkaardige coupé. Dat is veel, maar dit is nu eenmaal de prijs die je betaalt om te genieten van topprestaties in openlucht. Alle soorten van personalisatie zijn mogelijk. Of toch bijna. Zo kun je de zijdelingse luchtinlaten niet alleen bestellen in kleuren of carbon, maar ook met logo’s.

De concurrenten

Op dit niveau zijn er niet veel concurrenten, maar ze kunnen tellen qua prestige: de Jaguar F-Type Convertible, de Porsche 911 cabriolet of (binnenkort) de Mercedes-AMG GT roadster. En dan is er nog de (krachtigere) Ferrari 488 GTB Spyder.

Ons verdict  

De R8 Spyder is een supercar die meer emoties biedt dan de coupé. Hij prikkelt de zintuigen door het dak naar de buitenwereld te openen. Het is een filosofie. Een filosofie die we appreciëren, want aan de prestaties en de doeltreffendheid van de coupé werd niet of toch zo weinig mogelijk geraakt.

In dit artikel : Audi, Audi R8

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker