Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW 218i Gran Coupé (2020) - premium genoeg?

Geschreven door Klaas Janssens op

De BMW 2 Reeks is er ook als 218i Gran Coupé, aangedreven door een 1,5 liter-krachtbron met drie cilinders. AutoGids doet de test.

35.300 €

Concept

De 2 Gran Coupé is de vierdeursversie van de BMW 1 Reeks. Hij bouwt op het voorwielaangedreven UKL2-platform dat MacPhersons voor- combineert met een multilink achteraan. De door ons geteste 218i wordt aangedreven door een 1,5 liter-turbobenzine, een driepitter die een vermogen van 136 pk combineert met een maximumkoppel van 220 Nm. Standaard komt deze motorisatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar ons testexemplaar was uitgerust met de optionele Steptronic-transmissie.

BMW heeft goed naar Mercedes gekeken, want de 2 Reeks Gran Coupé volgt het recept van de CLA. Dan hebben we het onder meer over deuren met frameloze ruitenen over de snel dalende daklijn, die de hoofdruimte op de achterbank wat beperkt. De esthetische uitwerking is wel wat minder overtuigend dan die van de Mercedes CLA, want het koetswerkontwerp oogt minder coherent en dus minder bekoorlijk. Vanuit sommige hoeken doet lijnenspel zelfs wat aan dat van de Hyundai i30 Fastback denken.

Het dashboard van de Gran Coupé is zowat identiek aan dat van de BMW 1 Reeks. De afwerkingskwaliteit is premium, terwijl het algemene welbehagen aan boord profiteert van de doordachte ergonomie. Maar zonder opties zoals de digitale tellerpartij oogt het wel wat schamel. Het koffervolume van deze 2 Reeks bedraagt 430 liter, juist jammer dat de toegang tot het bagagecompartiment gehinderd wordt door de smalle laadopening.

Test BMW 218i Gran Coupé

Rijgedrag

De BMW 218i Gran Coupé rijdt uitstekend. De voortrein stuurt kwiek en snedig, waardoor je snel van richting veranderen kan. Het stevige onderstel houdt de koetswerkbewegingen netjes onder controle en reageert verrassend levendig op snelle lastwissels. Veel feedback geeft de stuurinrichting niet, toch voel je mooi aan hoe het chassis zich gedraagt bij het benaderen van de fysieke gripgrenzen. Wanneer de elektronische rijhulpmiddelen ingrijpen, doen ze dat zacht en efficiënt. Nu goed, een voorwielaangedreven Gran Coupé is geen achterwielaangedreven BMW.

De 1,5 liter-krachtbron vindt een uitstekende compagnon in de Steptronic, maar het drukgevoede driecilinderblokje mist wel de klasse die je met een BMW associert. Er is veel koppel bij lage toeren, waardoor de 218i vlotjes van zijn plaats komt en soepel accelereert. En daardoor voelt deze Gran Coupé sneller aan dan hij eigenlijk is. In de hogere toeren valt er niets extra te beleven, buiten extra lawaai en extra trillingen. De motor is wel zuinig; we besloten onze testweek met een gemiddelde benzinedorst van 5,8 liter per 100 kilometer.

Test BMW 218i Gran Coupé

Verdict

De BMW 218i is een prettige Gran Coupé. De motor is soepel, het onderstel bekwaam en het rijgedrag dynamisch. Toch smaakt het totaalpakket een beetje flauw, want van een BMW verwachten we toch net ietsje meer. Meer karakter van de aandrijflijn en meer finesse van het chassis. En meer persoonlijkheid van het koetswerkontwerp. Dit is een BMW voor klanten die het logo belangrijker vinden dan waarvoor het staat. Of ooit stond.

 

 

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker