Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW i3

Met de komst van BMW's eerste volledig elektrische auto wordt de vraag van het rijplezier op scherp gesteld en... positief beantwoord. Ook autoliefhebbers zullen een i3 kunnen smaken.

Prijs
NB

Deze compacte, geblokte vierzitter (minder dan 4 meter lang, maar wel bijna 1,8 meter breed en 1,6 meter hoog) wordt op de achterwielen aangedreven door een elektrische motor van 125 kW/170 pk die tussen die achterwielen zit. Volgens de EU-norm verbruikt de auto 12,9 kWh per 100 km, wat betekent dat hij met een nettobatterijcapaciteit van 18,8 kWh zo'n 145 kilometer ver rijdt. Voor wie dat wat weinig vindt, biedt BMW de versie met range extender aan, waarbij achterin naast de elektromotor een 0,65 liter kleine tweecilinderbenzinekrachtbron (van een BMW-motorfiets) wordt ingebouwd die als enige doel heeft de batterij bij te laden.

De auto trekt erg snel op, tot grote verbazing van vele medeweggebruikers. Tegen hoge snelheden steekt wel wat windruis op en in erg energiek genomen bochten laten de smalle banden zich soms wel horen. 's Anderendaags vertrokken we uit hartje Amsterdam voor een rit van 70 kilometer in een hoofdzakelijk stedelijke omgeving, op het spitsuur... Dankzij het ingebouwde energierecuperatiesysteem moesten wij de eerste 45 kilometer niet één keer op de rem: ietwat vooruitziend rijden werd beloond met vlot en tegelijkertijd energie-efficiënt comfortabel rijden.

Na deze eerste kennismaking lijkt de i3 ons voor de vooral in een urbane omgeving mobiliteit zoekende stedeling een zeer valabel alternatief. Hij rijdt uitstekend, biedt dankzij zijn levendigheid toch heel wat rijplezier en kan bovendien pronken met het gewilde BMW-logo. 35.500 euro voor de basisversie is zeker geen peulenschil, maar het is ook niet verschrikkelijk veel voor het beoogde clienteel, en er zijn nog andere (leasing)opties waarbij je daarnaast ook recht krijgt op een andere, conventionele BMW voor een bepaald aantal weken per jaar. Een uitstekende eerste indruk dus, die vraagt om bevestiging in een Gedetailleerde Wegtest op vertrouwd gebied. We zullen die zo snel mogelijk uitvoeren.

U kunt de Eerste Test van de BMW i3 nalezen in AutoGids 887 van 30/10/2013.

In dit artikel : BMW, BMW i3

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker