Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW i3 : Meer rijbereik

Geschreven door Pascal Binon op

Voor de derde keer in zijn carrière ziet de BMW i3 de capaciteit van zijn batterijpack toenemen, nu tot 42,2 kWh. Volstaat dat om er een echt veelzijdige auto van te maken?

Prijs
NB
  • Score redactie 14.34 /20

Het originele en moderne design van de i3 vertoont nog geen rimpeltje. Nochtans is de kleine elektrische stadswagen van BMW al vijf jaar aanwezig in ons straatbeeld. Hij vatte zijn carrière aan met een batterijpack van 22 kWh, kreeg vervolgens een update naar 33 kWh in 2016 en ziet nu voor bouw-
jaar 2019 de capaciteit opnieuw toenemen naar 42,2 kWh. ‘Maar’ 42,2 kWh, zullen sommigen zeggen. Die sceptici hebben niet helemaal ongelijk, als je bedenkt dat Renault de minder dure Zoé ook aanbiedt met 40 kWh, en dat Hyundai en Kia plaats vonden voor een batterijpack van 64 kWh in de Kona en de Niro. En dan zwijgen we nog van de 100 kWh waarmee Tesla uitpakt... 

BMW lijkt zich daar overigens perfect van bewust. Het feit dat het merk in zijn communicatie de capaciteit van zijn batterij uitdrukt in ampère-uur (120 Ah voor de nieuwe batterij) in plaats van kilo-
wattuur, spreekt boekdoelen. Maar het blijft zand in de ogen strooien. Wanneer we het over een klassieke autobatterij hebben, spreken we effectief over Ah (de eenheid van lading), maar dat komt omdat dergelijke batterijen allemaal op een spanning van 12 volt functioneren, zodat je perfect kunt vergelijken. Bij de elektrische auto’s verschilt de spanning van constructeur tot constructeur. En dus is de capaciteit in kWh (de eenheid van energie) een veel eerlijker en nuttiger vergelijkingsbasis. 

Maar goed, dat allemaal terzijde, terug naar de update van de i3. Die maakt het sportonderstel nu ook beschikbaar voor de gewone i3 en introduceert een nieuwe carrosseriekleur en nieuwe bekleding voor het interieur, net als matrixgestuurde ledkoplampen. Het iDrive-multimediasysteem krijgt een nieuwe menu-structuur in combinatie met het Business-navigatiesysteem. In de opties zien we draadloos gsm-laden opduiken, en de mogelijkheid om een wifihotspot te creëren.

  • Nog altijd even origineel concept
  • Persoonlijke lijn
  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Efficiëntie matrixled-koplampen (optie)
  • Sterke prestaties
  • Stuur
  • Reacties sportonderstel (optie)
  • Erg hoog verbruik
  • Nog te krap rijbereik
  • Automatische noodremfunctie niet standaard

In dit artikel : BMW, BMW i3

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker