Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Fiat 500L Twinair Turbo & Multijet II 105

Bij de lancering van de 500L werden de motoren met 85 en 95 pk hier en daar wat licht bevonden. Nu is Fiats halve eenvolumer echter beschikbaar met 105 pk, met de TwinAir of de 1.6 MJET.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Bijna zes jaar na de 500 maakt de 'City Lounge' (de bijnaam die de marketingjongens van het Turijnse merk de 500L hebben gegeven) zich op om de op één na meest verkochte Fiat te worden, met een productiecapaciteit van 600 stuks per dag. Na de basismotoren (1.3 MJET met 85 pk en 1.4 op benzine met 95 pk) is de 500L voortaan ook verkrijgbaar met 105 pk (0.9 TwinAir en 1.6 MJET). Naast het mollige silhouet dat moet verwijzen naar de snoezige stijl van de 500, zijn de belangrijkste eigenschappen van de 'L' zijn binnenruimte en zijn moduleerbaarheid. Hoewel hij nauwelijks langer is dan een Punto of een Sedici, kan de 500L pronken met een wielbasis die 1 centimeter langer is dan die van een Bravo.

De 500L wijdt de zelfontbrander 1.6 MJET met een gemeenschappelijke inspuitbuis van de tweede generatie en een kleinere turbo met vaste geometrie in. De drukgevoede benzinetweecilinder TwinAir wint 20 pk (van 85 naar 105 pk), maar niets aan koppel (nog altijd 145 Nm bij eenzelfde 2.000 o/m). Het blijft echter een onrechtstreeks ingespoten turbomotor, die, hoewel hij veel nerveuzer is, nog altijd kampt met een turbogat, weinig lineair in de toeren klimt en een vrij brave toerentalbegrenzer heeft (5.500 o/m). Het logische gevolg van dat alles is dat je deze sympathiek ronkende tweecilinder flink moet aansporen om er het beste uit te halen.

Samen met deze krachtiger benzine- en dieselversies krijgt de 500L voor het eerst meteen ook recht op een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen, die hem spontaner maakt in de stad en hem rustiger doet cruisen op de snelweg. Ook al moet je daartussenin wat met de versnellingspook spelen. Ondertussen geniet je daarentegen wel van een goede geluiddemping.

Met zijn nieuwe, krachtiger motoren wordt de 500L een stuk veelzijdiger, al maken ze deze leuke Fiat natuurlijk ook een beetje duurder. Temeer omdat de nieuwe topmotoren enkel kunnen worden gecombineerd met het tweede en het derde uitrustingsniveau, Pop Star (respectievelijk 18.300 en 19.700 euro voor TwinAir en 1.6 MJET) en Lounge (19.650 en 20.050 euro), en dus niet met het basisniveau Pop. Gelukkig blijven de basiskwaliteiten van het model - binnenruimte en moduleerbaarheid - behouden.

U kunt de Eerste Test van de Fiat 500L nalezen in AutoGids 870 van 6/3/2013.

In dit artikel : Fiat, Fiat 500L

Geschreven door op

De concurrenten