Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 27190 - 29890€ | 119 - 122 g/km (WLTP) |
Benzine | 21490 - 30890€ | 115 - 131 g/km (WLTP) |
Fiat Tipo 5d.
In 2016 maakte de Tipo zijn comeback in het Fiat-gamma, en eind 2020 kregen de drie beschikbare koetswerkvarianten (vierdeurs, vijfdeurs en break) een goed zichtbare facelift. Die had uiterlijk vooral gevolgen voor de neus (nu met ledlichten) en bracht binnenin hertekende stoelen mee, net als een opgefrist dashboard. Voortaan kun je de Tipo bestellen met digitale instrumenten (op een scherm van 7 duim), terwijl op de middenconsole plaats is voor een aanraakinterface van 7 of 10,25 duim. Daarnaast deed ook een Cross-uitvoering op basis van de vijfdeurs haar intrede, die stoer aangekleed is en 4 centimeter hoger van de grond staat. Onder de motorkap ruilde de Tipo zijn atmosferische 1.4-benzine in voor de modernere 1.0-turbo uit de ‘FireFly’-familie. Dieselrijders kunnen nog altijd rekenen op de beproefde 1.3 MJET (95 pk) of de krachtiger 1.6 MJET (130 pk). Helaas is de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling verdwenen, alle versies houden het een bij handgeschakelde versnellingsbak (met vijf verhoudingen voor de 1.0 Turbo en de 1.3-diesel en zes voor de 1.6 MJET). Het weggedrag is complexloos, maar gezond, waarbij enkel een wat vaag stuur wat roet in het eten strooit. Fiat brengt met de Tipo een sobere, ruime en stijlvolle middenklasser op de markt, die efficiënt rijdt en ook nog eens betaalbaar uitvalt, zonder daarom kaalgeplukt te zijn. De Cross is een leuke aanvulling in het gamma, net als de aangename eenliter-turbo. Bovendien blijven de prijzen meer dan interessant.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 28390 - 31090€ | 120 - 123 g/km (WLTP) |
Benzine | 22690 - 32090€ | 116 - 131 g/km (WLTP) |
Fiat Tipo SW
Net zoals de rest van de Tipo-familie werd de Station Wagon voor het modeljaar 2021 gefacelift. Ten opzichte van de vijfdeurs is de break 20 centimeter langer, een groei die volledig de koffer ten goede komt. Met de achterbank op haar plaats breekt het laadvolume echter geen records in dit segment (550 liter) en bovendien bevindt de laaddrempel zich hoog boven de grond. De rugleuning van de achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt, maar om een vlakke laadvloer te verkrijgen moet je wel eerst de zittingen wegkantelen. De twee inzittenden op de buitenste plaatsen van de achterbank hebben voldoende ruimte, de middelste zitplaats zit daarentegen oncomfortabel. Net als de rest van de Tipo-familie rust de Station Wagon op een relatief eenvoudig onderstel, met een torsieas achteraan. Niettemin vertoont deze break een efficiënt en veilig weggedrag, ondanks een nogal licht aanvoelend stuur. Het wegcontact is aan de stugge kant, zonder dat het evenwel oncomfortabel wordt. De motoren zijn bekend uit de vier- en vijfdeurs, met onder meer de aangename en beproefde 1.6 MJET (130 pk), en sinds 2021 ook een éénliter-turbo op benzine van 100 pk. De Tipo SW is weinig frivool, maar biedt veel auto biedt voor relatief weinig geld. Deze break is ruim vanbinnen, kan prat gaan op een degelijke standaarduitrusting en rijdt meer dan behoorlijk. Bovendien is hij zeker niet onaangenaam om naar te kijken.
Vind de autoverzekering die bij jou past!
AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.