Korte tests
Fiat Tipo Sport 1.4 T-Jet 120: Uiterlijk vertoon

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
De vierdeurs-Tipo voelden we al aan de tand met de 1.6-diesel van 120 pk, maar nu konden we ook de vijfdeursvariant met de 1.3 MJET op Belgische wegen rijden. Die is goed voor 95 pk, wat de compacte middenklasser natuurlijk geen knalprestaties garandeert. Toch staat de kleine zelfontbrander goed zijn mannetje, ondanks de wat lange spreiding van de vijf versnellingen. Alleen bij het vertrekken vanuit stilstand of bij het hernemen bij zeer lage toeren snakt hij naar adem, hoewel het maximumkoppel van 200 Nm al bij 1.500 o/m beschikbaar is. Zodra hij op dreef is, kun je echter vlot mee met het verkeer, als je maar in de juiste versnelling zit. Ons testgemiddelde van 5,4 l/100 km bewijst dat de 1.3 MJET ondanks de in dit geval minder gunstige verhouding gewicht-vermogen toch zijn dorst kan beperken, terwijl het weggedrag ook met dit aandrijfgeheel gezond te noemen is. In vergelijking met de Station Wagon leek deze testauto wel een zachter wegcontact te vertonen, ondanks de identieke velgen en banden. Voor de rest zijn de gebreken en kwaliteiten van de Tipo ondertussen bekend, met name een vrij hoge kofferdrempel, maar ook een ruim interieur en een – sinds de introductie van de vijfdeurs en break – bijdetijds infotainmentsysteem.