Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Hybride benzine | 37810 - 42600€ | 127 - 136 g/km (WLTP) |
Ford Mondeo
Nadat Ford de vierde generatie van de Mondeo, die in 2014 op de markt kwam, begin 2019 nog een update gaf, zette het voor 2022 de schaar in het aanbod van deze grote middenklasser. En daarbij leverde het geen half werk: van het ooit zo uitgebreide gamma schiet vrijwel niks meer over. Om te beginnen verdween de vijfdeurs van het toneel, zodat naast de break enkel nog de vierdeurs overblijft. Die kan uitpakken met een riant plaatsaanbod voor de inzittenden, maar de koffer is daarentegen maar klein voor zo’n grote auto: 383 liter slechts, en dat volume is bovendien niet uitbreidbaar (de achterbank is vast). Het heeft er alles mee te maken dat de Mondeo enkel nog leverbaar is als full hybrid (HEV), met een 1,4 kWh groot batterijpack onder de koffervloer. Die HEV maakt gebruik van een 2.0-benzinemotor gekoppeld aan een compacte elektromotor, gecombineerd goed voor 187 pk en 173 Nm. De overbrenging geschiedt via een zogenoemd planetair tandwielstelsel – inderdaad, vergelijkbaar met de technologie achter de hybrides van Toyota. Het geheel is best wel zuinig, maar door zijn specifieke werking niet meteen uiterst verfijnd te noemen, en al helemaal niet onder belasting. Dat neemt echter niet weg dat de HEV door de band genomen zeer stil en comfortabel rijdt, waarbij het evenwichtige onderstel ook nog altijd best wel wat rijplezier verzekert. Ook Ford ziet duidelijk nog maar weinig heil voor de grote middenklasser: het Mondeo-gamma is gedecimeerd. De enige overgebleven variant – de 2.5i HEV met vier deuren – heeft zeker zijn verdiensten, maar hij heeft het moeilijk om op te boksen tegen het jongere geweld in dit segment.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Hybride benzine | 35550 - 44100€ | 129 - 138 g/km (WLTP) |
Ford Mondeo Clipper
De dagen van de Mondeo zijn geteld: in maart 2022 stopt de fabriek in Spanje (de vorige generaties werden nog in Genk gebouwd) met de productie. Net zoals de berline kwam de breakvariant van de huidige generatie eind 2014 op de markt en onderging hij in 2019 een subtiele facelift. Het plaatsaanbod achterin in deze break is riant. De Mondeo denkt trouwens ook aan de veiligheid van meereizende kinderen: tegen meerprijs kan hij achterin worden uitgerust met veiligheidsgordels met een ingebouwde airbag. Onderweg verleidt de Mondeo Clipper door een uitzonderlijk dynamisme, zonder het comfort te verwaarlozen. De enige valse noot is afkomstig van het stuur, dat altijd wat te kunstmatig aanvoelt. In afwachting dat het doek valt over de Mondeo, is ook de breakversie enkel nog maar verkrijgbaar als (zelfladende) Hybrid. Die doet het qua verhouding prestaties-verbruik allesbehalve slecht, maar een blik in de koffer maakt duidelijk dat deze Clipper nooit ontworpen werd met een hybrideversie voor ogen: de nochtans maar 1,4 kWh sterke batterij zit ongelukkig weggewerkt onder de koffervloer, die daardoor een stuk hoger komt te liggen (zelfs hoger dan de laaddrempel). Gevolg: de koffer moet een dikke 120 liter inleveren, om uit te komen op een matige 403 liter. En daarmee is de Clipper meteen een van zijn grote troeven kwijt. De laatste rechte lijn is ingezet voor de Mondeo Clipper, maar het dreigt een afscheid in mineur te worden: hoe goed hij ook mag rijden, het feit dat het model enkel nog maar als hybride verkrijgbaar is, heeft een zware impact op het laadvolume. En daarvoor koop je toch net een break, niet?
Vind de autoverzekering die bij jou past!
AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.