Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / 3 vragen aan Kotaro Yamamoto, Honda Technical Advisor

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-10-2021

Kotaro Yamamoto was betrokken bij de ontwikkeling van de hybride Honda HR-V e:HEV. Hij vergelijkt de auto van morgen met een fototoestel.

Drie vragen aan...

Kotaro Yamamoto, als Technical Advisor bij Honda betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Honda HR-V.

>> Lees ook - test 2021 Honda HR-V e:HEV

1. Honda heeft een innovatieve hybride oplossing ontwikkeld voor eerst de Jazz, de nieuwe HR-V en de komende Civic. Wat zijn de voordelen van dit systeem?

"De voor hybridesystemen ontwikkelde e:HEV-technologie is volledig overdraagbaar en bruikbaar voor elektrische auto's, zowel BEV's als FCEV's. De hardware gebruikt dezelfde elektrische componenten, van de elektromotor over de batterij tot de besturingseenheid. De algemene beweegredenen achter dit ontwerp qua gewicht, omvang enkostenoptimalisatie, zijn echter ook gemeenschappelijk met andere voortstuwingssystemen. Wat software en controletechnologieën betreft, delen alle geëlektrificeerde systemen vaak dezelfde middelen en architectuur voor energiebeheer, spannings- en stroomregeling, regeling van de herstelstrategie, enz...

2. Denkt u dat de nabije toekomst van de auto elektrisch zal zijn? Of is er nog hoop op een energiemix met hybrides, waterstof en synthetische brandstoffen?

"De verre toekomst zal zeker elektrisch zijn, omdat koolstofneutraliteit niet kan worden bereikt met verbrandingsmotoren. Maar hybridetechnologie is zeker een zeer doeltreffende maatregel om de CO2-uitstoot te verminderen met minimale beperkingen voor de eindgebruiker. Dit is zeer belangrijk voor de marktpenetratie om efficiënt te zijn, vooral wanneer rekening wordt gehouden met de koolstofvoetafdruk van well to wheel.

Koolstofneutrale brandstof is een andere optie om sommige van de interessantere verbrandingsmotoren in leven te houden. De hele technologische haalbaarheid zal ook sterk afhangen van de regio, met verschillende infrastructuren die daar aanwezig zijn of de voorkeur genieten. De top die moet worden bereikt, is voor iedereen dezelfde, maar er zijn veel verschillende wegen om daar te komen. Elke fabrikant, elke regio en elke klant heeft zijn eigen voorkeuren en zijn eigen gebied van deskundigheid. Ik denk dus dat we veel verschillende benaderingen zullen zien om dat einddoel te bereiken."

3. Welke criteria hanteert u als ingenieur om een succesvolle auto te definiëren? Gaat het meer om het technologische aspect of meer om het emotionele aspect?

"Een auto is natuurlijk pas goed gemaakt als de basisfuncties rijden-sturen-remmen perfect zijn uitgevoerd. Naast de veiligheidssystemen is risicobeperking voor de consument een zeer belangrijk aspect. Het systeem moet veilig zijn, maar de consument moet er ook vertrouwen in hebben wanneer hij het gebruikt. Het spreekt vanzelf dat het uiterlijk ook aantrekkelijk moet zijn. Rijplezier is een ook een belangrijk emotioneel aspect, maar dit zou geleidelijk in een andere richting kunnen evolueren.

Ik ben ervan overtuigd dat de emotionele factor van een auto zal blijven bestaan, maar dat hij een overgang zal ondergaan naar een ander tijdsgebruik, zodat we gaan genieten van de mobiliteit zelf. Voor mij, als ingenieur én als voormalig amateurracer, blijft het rijden en het actief besturen van een auto puur plezier en opwinding. Maar de kansen om dat te doen worden steeds zeldzamer. Ik denk dus dat de mensen op zoek zullen gaan naar andere dingen om van te genieten wanneer zij in een auto of in een mobiel object zitten.

Misschien zal het net als camera's zijn. In het verleden ging het om het beheersen van vaardigheden om een goede foto te maken. Tegenwoordig doet de camera alles zelf en kun je perfecte computergestuurde foto's maken. Wij vonden onze passie dus niet in het maken van de foto, maar in het zo snel mogelijk delen van de foto's met andere mensen om hun feedback te krijgen. Het plezier van foto's maken is verschoven naar het creëren van sociale interactie ermee. Misschien kan autorijden op dezelfde manier evolueren, maar het zal zeker emotioneel blijven. De sleutel is precies die nieuwe waarde te vinden om emoties te creëren zoals verbrandingsmotoren dat in het verleden deden."

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten