Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jaguar XE 2.0 D 180

Geschreven door Bert Troubleyn op

De Mercedes C-Klasse is nog geen twee jaar oud, de BMW 3-Reeks is net gefacelift en er zit een nieuwe Audi A4 aan te komen. Het ideale moment voor Jaguar om zijn XE te lanceren of net niet?

53.000 €
  • Score redactie 15.26 /20

Ook interessant: Jaguar XE, nu ook met vierwielaandrijving

 

Bijna tien jaar na de X-Type probeert Jaguar nog eens om zijn gamma naar onderen toe uit te breiden, nu met de gloednieuwe XE. De vorige poging werd ondernomen onder Ford-regie, waardoor de XType was gebaseerd op het platform van de toenmalige Mondeo. Aanvankelijk probeerden de Britten dat nog een beetje te maskeren door de auto vierwielaandrijving te geven, maar later volgden de onvermijdelijke instapversies met voorwielaandrijving, een kleinere cilinderinhoud en, voor het eerst in een Jaguar, een dieselmotor – ook weer van Ford. De klanten smaakten het niet en de XType werd slechts een zeer matig commercieel succes. Jaguar plooide zich terug op de hogere segmenten, waar het zoveel meer ervaring had.

Vandaag hebben de Britten echter hun wonden gelikt én zijn ze niet langer schatplichtig aan Ford. Tata, de Indiase industriele reus die Jaguar samen met Land Rover van Ford overnam, geeft zijn dochtermerken veel meer middelen om zich ontplooien. De XE moet namelijk de degens gaan kruisen met vaste Duitse waarden zoals de Audi A4 (die in september volledig wordt vernieuwd), de BMW 3-Reeks (die zopas een facelift kreeg) en de Mercedes C-Klasse (die vrij jong is), maar ook met minder courante rivalen uit Japan (Lexus IS en Infiniti Q50) en de Verenigde Staten (Cadillac ATS) of, een half segmentje lager, uit Zweden (de Volvo S60). En dan zit er nog een veelbelovende nieuwe Alfa Romeo met achterwielaandrijving aan te komen, de Giulia. Dat laat hem geen ruimte voor compromissen...

  • Heerlijk chassis, rijplezier
  • Hoogstaand comfort
  • Standaarduitrusting
  • Connectiviteit
  • Zeer lage CO2-uitstoot
  • 3 jaar garantie én gratis onderhoud
  • Hier en daar teleurstellende afwerking (koffer)
  • Voelt niet aan als 180 pk
  • Regen- en lichtsensoren niet standaard
  • Hoofdruimte achterin met schuifdak
  • Banale motorklank
  • Beperkt aantal toepassingen voor InControl Apps

Verwante testen

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XE

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker