Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Huracán

Ondanks zijn naam laat de Lamborghini Huracan zich veel makkelijker temmen dan andere modellen van het Italiaanse sportwagenmerk, dat hoge ambities koestert voor zijn nieuweling.

Prijs
NB

Het gebeurt niet vaak dat Lamborghini een nieuw model lanceert, dus is dat altijd een markante gebeurtenis. In dit geval zeker, want op de dakstijlen van de Huracan rust een grote druk. Het model moet namelijk de Gallardo opvolgen, met 14.022 exemplaren op tien jaar tijd de meest verkochte Lamborghini ooit. Onder het kleedje van de Huracan schuilt een nieuw onderstel. Terwijl de Gallardo gebruikmaakte van aluminium en de Aventador een structuur van koolstofvezel heeft, combineert het skelet van Lamborghini's jongste beide materialen met elkaar. Alles bij elkaar zou het chassis (dat minder dan 200 kilo weegt) volgens de constructeur 10 kilo lichter zijn dan dat van de Gallardo, terwijl de torsiestijfheid toenam met liefst 50 procent. Niettemin ligt het totale gewicht van de nieuwkomer zo'n 10 kilo hoger dan dat van de Gallardo LP 560-4.

De Huracan wil niet weten van de algemene downsizingtrend, want hij behoudt de dikke atmosferische 5.2-V10 van de Gallardo (en dus van de Audi R8). Die tiencilinder werd wel flink onder handen genomen. Voor onze eerste kennismaking met zijn nieuwe bolide stuurde de constructeur ons meteen de arena in, voor enkele rondjes op het circuit van Ascari, in Andalusië. Van bij de eerste bochten verbaast deze Lamborghini door het gemak waarmee hij zich dynamisch laat besturen. De Strada-rijmodus wordt gekenmerkt door een ophanging die voor circuitgebruik wat te soepel is, maar de standen Sport en - beter nog - Corsa zijn geknipt voor dergelijke omstandigheden. De Lamborghini-ingenieurs zijn er echt in geslaagd om twee auto's in één klaar te stomen. Want terwijl de Huracan schittert op circuit, verbaast hij evenzeer op de openbare weg. Door de (te?) hoge zithouding heeft de bestuurder een goed zicht op de weg. Het meest indrukwekkende in het dagelijkse verkeer is echter de zachtheid van de bedieningsorganen.

De Huracan is een echte supercar voor alledag, die zowel geschikt is om met je elleboog op de deur te flaneren over de chique boulevards als om er helemaal voor te gaan op een circuit. Dat veelzijdige karakter gaat gepaard met een look die minder schreeuwerig is dan bij de meeste andere modellen van het merk. Deze makkelijk te temmen Lamborghini is dan ook niet alleen bedoeld voor bad boys; eenieder kan er zonder stress mee rijden. Kortom, er is een hele revolutie gaande in de wereld van de supersportwagens, die steeds volgzamer worden, gelukkig zonder in te boeten aan sportieve efficiëntie. Want de Huracan is eveneens duivels efficiënt, zozeer zelfs dat hij op het circuit van Nardo 2 seconden vlugger is dan de snelste Gallardo. Maar hij is ook 20.000 euro duurder...

U kunt de Eerste Test van de Lamborghini Huracan nalezen in AutoGids 902 van 28/5/2014.

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker