Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes B-Klasse klaar voor 2-Reeks Active Tourer

Geschreven door Bert Troubleyn op

Nu BMW met zijn 2-Reeks Active Tourer de oorlog heeft verklaard aan de Mercedes B-Klasse, gaat die laatste in de verdediging met een facelift.

Prijs
NB

Het concept

Mercedes speelt al sinds 2005 alleen in het segment van de eenvolumers in het C-segment met een premiumetiket. Zijn tweede generatie, die in 2011 kwam, consolideerde het succes van zijn voorganger met brio (380.000 exemplaren op drie jaar tijd, tegenover 700.000 op zes jaar voor de eerste generatie), maar kreeg afgelopen zomer een rivaal van formaat voor de voeten geworpen. BMW stort zich namelijk in hetzelfde segment - al worden de Beiers erg zenuwachtig wanneer je het woord 'eenvolumer gebruikt - en dus is het tijd voor een opfrisbeurt, zodat de B zijn voorsprong niet af hoeft te geven.

Wat er verandert

Uiterlijk moet je al een kenner zijn om het verschil te zien aan de gebruikelijke hertekende bumpers en lichtblokken. Interessanter is de toevoeging van een elektrische variant, de Electric Drive. Die is net zoals de CNG-versie (B 200 Natural Gas) uiterlijk te herkennen aan een extra rand rond de wielkasten die de luchtwervelingen moet optimaliseren en zo de stroomlijn verbeteren. Bovendien staat hij (alweer net zoals de CNG) liefst 4 centimeter verder van de grond, omdat het lithium-ionaccupakket (28 kWh) onder de auto is aangebracht, zodat de kofferruimte niet wordt verkleind. Onder de 'conventionele' versies is het aantal varianten dat verkrijgbaar is met vierwielaandrijving uitgebreid.

Ook het interieur wordt handen genomen, met een nieuw instrumentenbord en een groter multimediascherm bovenop het dashboard. Zoals sinds kort zo hip is geworden, kan je bovendien een app op je smartphone downloaden waarmee je bepaalde functies van de auto op afstand kan bedienen of hem kan terugvinden als je even niet meer weet waar je hem geparkeerd had.

Een laatste bijzonderheid: de botswaarschuwing Collision Prevention Assist krijgt een Plus toegevoegd in zijn naam, omdat hij voortaan de auto zelfstandig kan afremmen voor een obstakel, en dat tot stilstand. Mercedes hoopt het aantal kop-staartaanrijdingen met B-Klasses zo met 30 procent te reduceren.

Hoe rijdt hij?

We gingen eerst de weg op met de Natural Drive, een versie die bij ons nog veel te weinig aftrek vindt. Die rijdt namelijk uitstekend en zijn aardgasmotor is krachtig genoeg (156 pk en 270 Nm) om de B-Klasse vlot met het verkeer mee te laten rijden, terwijl zijn ophanging nog iets comfortabeler aanvoelt dan die van conventionele B-Klasses. Helaas voor ons is de tankinfrastructuur in Wallonië en Limburg vrij beperkt, dus is ze enkel geschikt voor wie in de overige Vlaamse provincies woont.

Hetzelfde bezwaar geldt voor de Electric Drive-versie, waarvoor relatief weinig laadpalen beschikbaar zijn. Nochtans kan ook deze variant heel wat rijplezier bieden, vooral dan met zijn 180 pk en 340 Nm sterke elektromotor, die deze eenvolumer verbluffend snel laat hernemen. Hij is zelfs zo pittig dat de voorwielen regelmatig door het enorme koppel worden overmand als je al te enthousiast op het 'gaspedaal' duwt. Nog een puntje van kritiek komt van de ophanging, die veel stugger is dan bij de andere motorversies, ongetwijfeld om voor de 300 extra kilo's aan batterijen te compenseren die deze Electric Drive met zich moet meezeulen.

Ten slotte voelden we nog een B 200 CDI 4Matic aan de tand. Die rijdt niet anders dan voordien en dus blijft het voornaamste punt van kritiek dat zijn zelfontbrander (net zoals alle viercilinderdiesels bij Mercedes trouwens) een opvallend rauwe en onaangename klank verspreidt.

Budget/uitrusting

Een Mercedes is bijna altijd flink duurder dan zijn rechtstreekse concurrenten. In het geval van de B-Klasse valt dat nog enigszins mee. Als we zijn tarieven naast die van zijn nieuwe aartsrivaal van BMW leggen, blijken sommige vergelijkbare versies duurder en andere goedkoper. Daar staat wel tegenover dat hij zoals vermeld standaard is uitgerust met de botspreventie met actieve remfunctie.

Concurrentie

Het zal ondertussen wel duidelijk zijn dat de BMW 2 Active Tourer dé grote rivaal is van de B-Klasse. Maar ook in lagere prijssegmenten vinden we vergelijkbare modellen, zoals de Renault Scénic, Peugeot 5008, Citroën C4 Picasso en dergelijke meer, die doorgaans een veel uitgebreidere moduleerbaarheid bieden dan het 'busje' van Mercedes.

Ons verdict

Al bij al blijft deze facelift vrij bescheiden. Het grootste nieuws komt van de veiligheids- en infotainmentuitrusting. En uiteraard van de overtuigende nieuwe elektrische versie, die met een basisprijs van net onder de 40.000 euro opvallend gunstig is geprijsd voor een relatief ruime elektromobiel.

Technische fiche (Natural Gas)

Motor: 4-cilinder in lijn, 1.991 cc
Vermogen: 156 pk bij 5.000 o/m
Koppel: 270 Nm bij 1.250-4.000 o/m
0-100 km/h: 9,2 seconden
Topsnelheid: 200 km/h
Gemengd normverbruik: 4,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 119 g/km
Basisprijs van de testversie: 32.428 euro
Basisprijs model: 26.378 euro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker