Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Nissan Qashqai e-Power (2022) - prototypetest slimme hybride

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Nissan Qashqai ís er nu ook als hybride e-Power. AutoGids doet de test met een bijna productierijp prototype.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Het blijft niet alleen bij zuiver elektrische auto’s bij Nissan, ook voor de hybridisering van zijn gamma schakelen de Japanners een versnelling hoger. Zo mochten we op het Circuit van Jarama niet alleen met de 100% elektrische Ariya rijden, maar konden we ook al eens proeven van de Qashqai e-Power. Dat is Nissans alternatief voor de zelfladende hybride, zoals we die kennen van bij Toyota.

Al in 2017 bracht Nissan een eerste e-Power-model uit in de vorm van de Note, die voor de Japanse markt was bestemd. Het principe is simpel. In plaats van een verbrandingsmotor met elektrische ondersteuning als aandrijfbron kiest Nissan voor een elektromotor gecombineerd met een driecilinder-turbobenzinemotor met variabele compressie, die samen met een generator en een omvormer de aandrijfgroep vormen. In die configuratie is alleen de elektrische motor verantwoordelijk voor de aandrijving en fungeert de verbrandingsmotor louter als elektriciteitsfabriek, die de opgewekte stroom rechtstreeks naar de elektromotor of naar de batterij stuurt of over de twee verdeelt.

Voor de Qashqai koos Nissan voor een grotere verbrandingsmotor: een 1,5-liter in plaats van de 1,3-liter uit de Note. Die heeft echter wel nog altijd een variabele compressie, gaande van 8:1 tot 14:1. Dat is mogelijk doordat een actuator de lengte van de zuigerslag aanpast aan de belasting van de motor. Tijdens een snellere rit en/of het laden van de batterij wordt gekozen voor een lage compressieverhouding om het vermogen van de turbomotor te optimaliseren. Bij een constante snelheid en voldoende batterijcapaciteit schakelt de motor dan weer over naar een hoge compressie, om het verbruik binnen de perken te houden.

2022 Nissan Qashqai e-Power Hybrid EV

Rijgedrag

De Nissan Qashqai e-Power is dus een seriële hybride. De reden achter deze wat aparte configuratie is dat de Japanse constructeur de bestuurder een meer verbonden rijervaring willen bieden. Met een toerental dat de opbouw van het vermogen volgt, en dus niet bij de minste druk op het gaspedaal de hoogte wordt ingejaagd, met als gevolg een motor die qua acceleratiegevoel het geluid achternaholt. Concreet krijg je hier een onmiddellijke respons op je rechtervoet, eigen aan de elektrische motor, en een graduele opbouw van het geluid.

In zijn e-Power-versie belooft de Qashqai een gemiddeld normverbruik van 5,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km. Dat torent hoog boven het geclaimde verbruik van de plug-inhybrides uit, met alle gevolgen van dien voor de fiscale voordelen. Maar Nissan heeft daar een uitleg voor: “Wij geloven niet in systemen die gebruiksonvriendelijk zijn en bijgevolg in de meeste gevallen niet correct gebruikt worden.” Anders gezegd: wat baat een plug-inhybride als de gebruiker de batterij nooit oplaadt? Daarop voortbordurend: bij een niet-aangepast gebruik mag je niet schrikken dat de dorst flink oploopt. Zo duidde de verbruiksmeter in onze Qashqai op een bepaald moment een gemiddelde van 14,9 l/100 km aan. Het bewijs dat het verbruik hem in de rechtervoet zit.

2022 Nissan Qashqai e-Power Hybrid EV

Verdict

De Nissan Qashqai e-Power zou wel eens de ideale tussenoplossing tussen een hybride en een elektrische SUV kunnen zijn. Toch vanuit het standpunt van een particuliere gebruiker die niet over de mogelijkheden beschikt om zijn voertuig thuis in de stekker te steken, want de CO2-uitstoot blijft relatief hoog en het verbruik hangt sterk af van je rijstijl. De testrit met het prototype was evenwel te kort om die voordelen ook in de praktijk uit te testen. Daar maken we snel werk van! 

Bekijk ook onze video van de NIssan Qashqai

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai

Tests

Onze tests

Stockwagens Nissan

Nieuwe nissan qashqai in stock

Tweedehands Nissan

Tweedehands nissan qashqai

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!