Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Crossland X: Echte dubbelganger en valse broer

Opel beweert met de Crossland de wereld van de cross-over te betreden… En de Mokka dan? Die laatste speelt de rol van ‘mini-SUV’, terwijl de nieuwkomer een beetje geïmproviseerd op de markt komt.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Hoewel hij sterk vergelijkbare afmetingen heeft, vervangt de Crossland X de Mokka niet. We hadden het kunnen verwachten aangezien die laatste debuteerde in 2012 op een gemeenschappelijk GM-platform waar in de Verenigde Staten de Buick Encore en Chevrolet Trax op zijn gebaseerd. De facelift van 2016 bracht hem het suffix X en bewees dat de Mokka het nog wel een paar jaar zou uitzingen. De Crossland X van zijn kant is de eerste vrucht van de opgerichte synergie met Peugeot (voor die laatste Opel overkocht) en is gebaseerd op het platform van de 2008, die zelf is afgeleid van de 208. Voor zijn jongstgeborene profiteert Opel nog van de toeleveranciers van de Amerikaanse reus GM, die een enorme organenbank te bieden hebben waar veiligheids- en comfortuitrusting (audio, navigatie, connectiviteit, rijhulpsystemen) minder duur kan worden aangekocht dan bij zijn Europese maar ook Koreaanse en Japanse rivalen.

  • Kwalitatieve wegligging, performante kleine motoren
  • Comfort van voorstoelen, knappe geluiddemping
  • Optimale verhouding afmetingen-binnenruimte
  • Wat trage versnellingsbakbediening (1.2 Turbo 130)
  • Geen diesel met automaat, zoals bij Peugeot
  • Geen keuze qua interieuraankleding en -kleuren

Wat er verandert

Deze Crossland X heeft niets van een Peugeot 2008 met een Opel-logo: zijn wielbasis, proporties en design zijn specifiek. Hij lijkt op de Mokka X, vooral dan vooraan, maar zijn koetswerklijn is lager en de raamoppervlakken groter. Hij heeft ook een grotere koffer- en binnenruimte, met als optie een (over 15 centimeter) verschuifbare achterbank. Op het praktische vlak en qua comfortmaten legt de Crossland X daarom vooral een conceptuele link naar de Meriva, de kleine eenvolumer (bestseller onder de mini-mpv’s van het B-segment) met tegenovergesteld openzwaaiende achterdeuren die hij vervangt. De Cross(over)land zit halverwege tussen een eenvolumer en een SUV (terwijl de Mokka duidelijk in het segment van die laatste zit, onder meer omdat hij vierwielaandrijving biedt, iets wat de Crossland zelfs niet als optie kan krijgen) en werd bedacht van binnen naar buiten toe om de verhouding binnenruimte-buitenafmetingen te optimaliseren. De nieuwkomer laat de Opel-motoren links liggen en kiest voor de aandrijfgroepen – 1.2-benzinedriecilinder en 1.6-dieselviercilinder – en versnellingsbakken van Peugeot-Citroën uit de 2008. Die zijn fiscaal gunstiger, presteren beter en stoten minder CO2 uit. Wij testten de 1.2 Turbo 130 pk en de 1.6 CDTI 116 pk met manuele zesversnellingsbak alsook de 1.2 Turbo 110 pk met zestrapsautomaat. Alle drie deze motoren zijn zuinig en dapper en geven de Crossland prestaties zonder tekortkomingen. We vonden enkel de versnellingspook en de koppeling van de 130 pk wat te sloom in hun bewegingen, iets wat niet het geval was in de 1.6 CDTI 116 pk. De 110 pk heeft ons aangenaam verrast met zijn Aisin AW-zestrapsautomaat die bijzonder goed is afgesteld en zelfs moeilijk op fouten kon worden betrapt op de steile wegen van de heuvels ten noorden van Venetië.

Hoe rijdt hij?

Aanvankelijk kwamen de chassisverantwoordelijken in de verleiding om de Crossland X een stugge ophanging te geven om te vermijden dat hij te kampen zou hebben met de typische rolneigingen van een model dat hoger is (qua dak en bodemvrijheid) dan een gewone auto. Maar ze veranderden al snel naar een soepeler en beter filterend compromis waar iedereen zich in kan vinden: zowel zij die gehecht zijn aan een interessant rijgedrag als mensen die vooral comfort en ruimte willen. Die laatsten zullen niet teleurgesteld zijn, niet door de optionele ergonomische voorstoelen (met AGR-keurmerk), noch door de prettige, asymmetrisch neerklapbare (1/3-2/3) achterbank. Die laatste kan – als optie – worden verschoven over een afstand van 15 centimeter, waardoor de kofferinhoud kan variëren in functie van het formaat van de achterste inzittenden. Welke motor je ook kiest, de geluiddemping leek ons van een erg goed niveau, terwijl de testauto’s nog preproductie-exemplaren waren, die vaak nog onderdelen of assemblagedetails hebben die nog niet voldoen aan de definitieve standaarden. We hebben het dan over een versnellingspook zonder schakelschema, een middenarmsteun voorin zonder getrapte hoogteverstelling, een matig op elkaar afgestemde harde bekleding van de A-stijl en stoffen bekleding van het plafond,… Allemaal details die nog worden rechtgezet voor eind juni, wanneer de eerste Crosslands bij de dealers aankomen.

Budget & uitrusting

Met een prijsvork van 17.900 euro voor de instapversie tot 21.700 euro voor de duurste Crossland X lijkt Opel de Mokka X kunstmatig duur te houden (23.700-26.600 euro), terwijl we ons afvragen wat die laatste echt als meerwaarde te bieden heeft. In werkelijkheid heeft de Mokka X, die in 2013 op de markt kwam en die een van de bestsellers van het segment werd, motoren die meer energie verslinden zonder dat ze performanter zijn. Hij is niet alleen fiscaal minder interessant, maar hij heeft ook een kleinere koffer en kan geen verschuifbare achterbank bieden. Hij heeft enkel de optionele vierwielaandrijving voor die de Crossland niet heeft. Omdat de atmosferische 1.2-instapbenzinemotor (85 pk, manuele vijfversnellingsbak) zoals gewoonlijk bij Opel geen goed aanbod is, kies je beter voor de 1.2 Turbo met 110 pk en hou je er dus rekening mee dat daardoor de eigenlijke echte instapprijs op 19.500 euro ligt, en dat in het basisuitrustingsniveau Edition. Het tweede en hoogste niveau is Innovation, dat ook verkrijgbaar is met de 6 andere motorversies. Dat onderscheidt zich omdat het de standaarduitrusting uitbreidt met opties zoals de mistlampen, het Sight&Light-pack (regen- en lichtsensoren), een leren stuurwiel, elektronische airco, het Comfort-pack (middenarmsteun voorin en afsluitbaar bergvak in het midden), dakrails met chroomafwerking en zilverkleurige lichtmetalen 16-duimvelgen. Bovendien kan de Innovation in zijn optielijst kiezen uit 16- en 17-duimvelgen die op de Edition niet verkrijgbaar zijn, terwijl hij ook als enige in functie van de koetswerkkleur een zwart, satijngrijs of wit dak kan krijgen. Zoals gebruikelijk maakt Opel er een erezaak van om de optieprijzen erg redelijk te houden.

Concurrenten

De Crossland rijdt dus volop in de voetsporen van zijn voorganger (die desondanks toch zijn carrière verderzet) en laat Opel lager in de markt te gaan vissen, in het segment van de kleine budget-cross-over (Dacia Duster, Ford Ecosport), terwijl het bovendien competitief kan zijn tegenover de bestaand en steeds groeiende concurrentie (Peugeot 2008, Renault Captur, Nissan Juke, Mazda CX-3, Fiat 500X,…).

Ons verdict

Toen werd aangekondigd dat heel wat onderdelen zouden worden overgenomen van Peugeot, waaronder de motoren, versnellingsbakken, elementen van het platform en de ophanging, vreesden we dat we hier een 2008 zouden voorgeschoteld krijgen met andere logo’s en een Duitse aankleding. Daar is echter niets van aan. Toegegeven, de Crossland gebruikt de uitstekende Franse motoren, maar het Opel-DNA weet de Franse wortels knap en in zijn voordeel te maskeren, dankzij meer aandacht voor de praktische kant (volumes en functionaliteit van de koffer en de achterbank, binnenruimte, rijhouding en kwaliteit van de voorstoelen), een geluiddemping die beter is dan het gemiddelde voor dit segment en de genereuze veiligheids- en comfortuitrusting ‘op zijn Duits’ maar voor meer Amerikaanse (dankzij het legertje toeleveranciers van GM) dan Europese prijzen. Het geheel zit in een vrij sympathieke en personaliseerbare verpakking die velen zou moeten kunnen bekoren.

In dit artikel : Opel, Opel Crossland x

NIEUWSBRIEF