Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Ford Focus RS, Renault Mégane RS Cup, Volkswagen Scirocco R, Seat Leon Cupra R, Mazda 3 MPS : Voor(wiel)trekkers

Renault bouwde de Mégane RS om de meest efficiënte sportieve voorwielaandrijver van het moment, de Ford Focus RS, het vuur aan de schenen te leggen. Maar ook Mazda, Seat en VW dromen daarvan.

Overzicht :

Tegenwoordig lijken de media alleen nog aandacht te hebben voor elektrische auto’s of CO2-uitstoot, maar de sportievelingen zijn nog lang niet uitgestorven. Kijk maar naar de verkoopcijfers, die bewijzen dat de interesse hiervoor de jongste jaren duidelijk opnieuw is toegenomen. Van 2001 tot 2008 is de verkoop in dit segment in Europa verdrievoudigd, van 10.700 tot 32.800 stuks. Sterker nog: de voorliefde voor dit genre, waarvan we dachten dat het in onbruik was geraakt, is bij momenten opnieuw bijzonder tastbaar geworden. We denken dan aan de lancering van de Focus RS, waarvan de achtduizend exemplaren bijzonder snel verkocht waren (er blijven er nog maar een paar over...).

Er gaat in de autosector dan ook nog altijd niets boven een sportief model om een merkimago op te bouwen. Kijk maar naar de verkoop van SUV’s, die helemaal in elkaar is gezakt, en Toyota heeft het, na jaren lang uitsluitend te hebben ingezet op hybride technologie, tegenwoordig weer over projecten die een terugkeer van sportievelingen beloven (de Lexus LF-A of het prototype FT- 86, dat een voorbode is van een toekomstige Celica-opvolger).

In die context is de komst van de Mégane RS natuurlijk van groot belang, vooral omdat Renault Sport er alles aan gedaan heeft om het model dat deze categorie domineert – de geduchte Focus RS – de wind van voren te geven. Er zijn echter nog andere spelers die zich in de strijd mengen, zoals Mazda met zijn 3 MPS, Seat met zijn Leon Cupra R en Volkswagen, dat zopas een op zijn zachtst gezegd provocerende Scirocco uitbracht: de R. Het beloofde dus een stevige knokpartij te worden op de schitterende slingerwegen van de Ventoux...

Geschreven door op