Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 27725 - 32375€ | 120 - 131 g/km (WLTP) |
Benzine | 25725 - 47800€ | 130 - 193 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 36675 - 39475€ | 28 - 33 g/km (WLTP) |
Renault Mégane
De huidige Mégane dateert uit 2016 en kreeg in 2020 een eerste update. Met zijn lengte van 4,36 meter en zijn breedte van 1,81 meter staat deze vijfdeurs stevig op zijn poten. Gezien de buitenafmetingen is de binnenruimte behoorlijk, zonder meer. Ietwat hinderlijk zijn de relatief smalle deuropeningen achteraan. Voorin hadden de stoelen wat meer steun mogen bieden, maar de rijhouding is verzorgd. Het koffervolume bedraagt 402 liter, of toch voor de benzineversies: de diesel en vooral de plug-inhybride verliezen op papier heel wat liters, maar gelukkig zitten die voornamelijk onder de vloer. Wel bemoeilijkt de hoge laaddrempel in- en uitladen. Voor het onderstel koos Renault voor bekende ophangingstechnologie, die verder werd geoptimaliseerd: vooraan zitten pseudo-MacPhersons, achteraan een torsieas, die op de sportieve R.S.-versie ook actief meestuurt (4Control). Het rijgedrag is uitstekend: voldoende levendig, maar immer voorspelbaar. Alleen geeft het stuur wat te weinig feedback in de gewone versies. Klanten kunnen kiezen tussen drie versies van de 1.3 TCe (115, 140 en 160 pk), één diesel (1.5 van 115 pk) en de fiscaal aantrekkelijke E-Tech Plug-In Hybrid, die op een volle batterij van 9,8 kWh (netto) officieel een slordige 50 kilometer ver komt. Bovenaan in het gamma zorgt de R.S. voor stevig vuurwerk met zijn 1.8-turbo die 300 pk ontwikkelt. Dankzij een degelijke uitrusting, een prima kwaliteit, een interieur dat rond de bestuurder ontworpen lijkt, een veelzijdig motorpalet en een aantrekkelijke basisprijs weet de vierde generatie van de Renault Mégane nog altijd te overtuigen. Hij behoudt dan ook zijn plaats in het gamma, naast de Mégane Electric.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 28725 - 33375€ | 122 - 131 g/km (WLTP) |
Benzine | 26725 - 34725€ | 132 - 142 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 37675 - 40475€ | 29 - 34 g/km (WLTP) |
Renault Mégane Grandtour
De huidige Mégane Grandtour is sinds eind 2016 op de markt en kreeg in het voorjaar van 2020 een midlifefacelift. Die bracht enkele welkome updates met zich mee, zoals het verticale Easy Link-aanraakscherm in het interieur, dat zich veel sneller en gemakkelijker bedienen dan zijn voorganger. Achterin is de Grandtour ruimer dan de berline, die op een kortere wielbasis rust, en bovendien staat de rug van de achterbank schuiner: twee aspecten die het comfort ten goede komen. De koffer is niet de grootste in zijn klasse, maar de moduleerbaarheid is verzorgd, aangezien de voorste passagiersstoel een neerklapbare rugleuning heeft. Verder zien we slimmigheden zoals een in twee niveaus verstelbare vloer, bergvakken in de kofferwand of een compartimenteersysteem waarmee je de koffer in twee delen kunt opsplitsen. Onderweg gedraagt de breakversie van de Mégane zich voorbeeldig en vertoont hij een goed compromis tussen comfort en wegligging – de langere wielbasis heeft hier niet echt negatieve gevolgen. De motoren neemt de Grandtour over van de berline, op de sportieve R.S. na. Ook de plug-inhybride E-Tech-aandrijflijn is met andere woorden van de partij. Door zijn lage CO2-uitstoot is deze versie fiscaal maximaal aftrekbaar voor ondernemingen – maar het laadvolume slinkt wel tot 379 liter door de komst van de batterij. De Mégane Grandtour onderscheidt zich door zijn algemene comfort en erg doorgedreven geluiddemping, terwijl ook het rijgedrag niet hoeft onder te doen voor dat van de berline. Een aantrekkelijk aanbod in dit segment, zeker sinds de facelift, die de grootste pijnpunten heeft rechtgezet.
Vind de autoverzekering die bij jou past!
AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.