Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Mégane R.S. Ultime (2023) - afscheid van een vriend

Geschreven door Klaas Janssens op

Met de in een gelimiteerde oplage gebouwde Renault Mégane R.S. Ultime zwaait de Franse constructeur Renault Sport uit als hofleverancier van geweldige hot hatches. Is het ook een waardig afscheid geworden?

Nomen est omen, want de Mégane R.S. Utlime is de ultieme creatie van Renault Sport, vooraleer Alpine alle sportmodellen van de Franse constructeur voor zijn rekening zal nemen. De toekomst is nu eenmaal aan elektrische sportievelingen. Nu hebben EV's zoals de in de loop van 2024 verwachte Alpine A290 wel gigantische sportschoenen te vullen, want die R.S.-badge sprak boekdelen. 

De Renault Mégane R.S. Ultime krijgt een tot 1.976 exemplaren gelimiteerde oplage. Geen lukraak gekozen productieaantal, maar een verwijzing naar het jaar waarin Renault Sport opgericht werd. Sindsdien ontwikkelden de R.S.-modellen zich tot de koningen, keizers en admiralen van de hot-hatchklasse. De Ultime vervangt zowel de R.S. als de R.S. Trophy. Toch tot de voorraad strekt, want daarna valt het doek.

Review Renault Mégane RS Ultime

Concept Renault Mégane R.S. Ultime

De Renault Mégane R.S. Ultime krijgt een specifieke stickerset en wordt leverbaar in de koetswerkkleuren Star Black, Tonic Orange, Pearl White en Sirius Yellow. Verder noteren we zwarte designdetails en specifieke 19-duimvelgen van het type Fuji Light, die mooi contrasteren met de rode klauwen van de Brembo-remmen. Het interieur van de Renault Mégane R.S. Ultime verwelkomt met alcantara overtrokken racekuipjes van Recaro, getooid met de nodige R.S.-logo's.

De Ultime is een genummerde editie van de Renault Mégane R.S. Onder aan de middenconsole prijkt een metalen plaatje dat de handtekening van ontwikkelingsrijder Laurent Hurgon draagt. De Fransman reed de Mégane R.S. Trophy-R naar talloze ronderecords voor voorwielaangedreven productiewagens. Niet alleen op de Nordschleife van de Nürburgring, maar ook op Suzuka en Spa-Francorchamps. Dit is een hot hatch met een palmares.

Review Renault Mégane RS Ultime

Rijgedrag Renault Mégane R.S. Ultime

De Ultime baseert zich op de Trophy-variant van de Renault Mégane R.S.en wordt aangedreven door de 1,8 liter-turbobenzine die ook in de achtersteven van de Alpine A110 ligt. De drukgevoede vierpitter ontwikkelt een vermogen van 300 pk voor een maximaal koppel van 420 Nm, power die via een Torsen-differentieel op de voorwielen gezet. De Ultime schakelt enkel via een gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling, die deze hot hatch in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u helpt sprinten.

Nu liggen de bochtensnelheden van de Ultime wel iets hoger dan die van de Renault Mégane R.S. Trophy waarop hij zich baseert. Het verlaagde Cup-chassis is hetzelfde, maar wordt hier gecombineerd met de Bridgestones Potenza S007, de semislickbanden die ontwikkeld werden voor de hardcore Trophy-R. Hoewel dit rubber vooral schittert in droge en warme omstandigheden, trokken ze ook uitstekend hun streng tijdens de natte en kille periode waarin wij de Mégane R.S. Ultime konden testrijden.

De 1,8 liter-krachtbron mist wat karakter en klinkt een beetje generisch (al gooit de actieve uitlaatlijn wel wat hout op het vuur), maar garandeert wel een heleboel souplesse en daadkracht. Maar de mirakels komen van het onderstel, dat een heleboel grip vindt en zwierig van de ene naar de volgende bocht dartelt. Die beweeglijkheid wordt geaccentueerd door de 4Control-technologie met actief meesturende achteras, die wel wat gewenning vraagt vooraleer je die heupbewegingen vertrouwt. Het harde Trophy-chassis is goed gedempt, maar wat stevig voor het Belgische wegennet.

Review Renault Mégane RS Ultime

Verdict Renault Mégane R.S. Ultime

Echt geweldig vinden we de specifieke stickers die de Ultime draagt niet: we hadden liever een directe verwijzing naar de een of andere raceversie van Renault Sport gezien in de plaats van die wat lukraak gekozen patroontjes op de flanken. En ook de zwarte designdetails lijken op haastwerk, alsof ze zich schamen voor deze Mégane R.S.. Een Frans vlaggetje op de flanken of een dakspoiler uit koolstof hadden voor wat extra cachet kunnen zorgen. Maar goed, het blijft wel een verdraaid knappe hot hatch.

Vooral als je bedenkt dat de ietwat banale Renault Mégane als basis voor dit lekkers dient. Dat maakt het dynamische talent van de R.S. Ultime zo opmerkelijk, maar wijst ook naar zijn voornaamste probleem: binnenin kan hij die bescheiden afkomst maar moeilijk verhullen. Het stuur voelt geweldig en de stoelen zitten uitstekend, maar verder oogt het allemaal wat banaal, saai en gedateerd.

Dan ga je rijden en vergeet je alles. De Renault Mégane R.S. is geen hot hatch die intimideert, maar zijn dynamische talent stapje voor stapje ontrafelt. De Ultime kan telkens meer dan je eigenlijk dacht. We hebben ervan genoten, van deze ultieme rit. En het afscheid valt zwaar, want met Renault Sport sneuvelt een instituut.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars