Toyota pionierde met hybride motoren en maakt nu ook werk van elektrische modellen, toch snuift de Japanse constructeur nog graag benzine. Ze hebben immers besloten om de 4A-GE op te nemen in het GR Heritage Parts-programma. Dat is een 1,6 liter-krachtbron met zestien kleppen, die in 1983 debuteerde op de Toyota AE86 - die later als inspiratie diende voor de GT86 en de GR86.
En die Toyota AE86 is meteen de reden waarom die 4A-GE-motor opnieuw in productie gaat. Want dat achterwielaangedreven model blijft razend populair, vooral in tuning- en driftmiddens. En dat willen de Japanners graag zo houden. Daarom hebben gaan ze het onderblok en de cilinderkop opnieuw bouwen en aanbieden via GR Heritage Parts.
Daarbij profiteert Toyota optimaal van de knowhow die ze sinds 1983 vergaarden, want voor de gemoderniseerde 4A-GE worden de jongste technieken gebruikt. Aan het basisontwerp wordt niet geraakt en ook de specificaties zijn die van het oorspronkelijke blok, maar het gietwerk is veel kwalitatiever (met verstevigingen rondom de krukas), de inlaatkanalen krijgen een speciale coating (waardoor ze gladder zijn) en de cilinders krijgen minder speling (zodat ze beter bestand zijn tegen tuningwerk).