Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota Verso 1.6 D-4D

Toyota en Mini delen niet voor het eerst een zelfontbrander. Ooit leende de Yaris zijn 1.4-diesel uit aan de Mini. Als wederdienst laat die laatste nu zijn 1.6-diesel gebruiken door de Verso.

Prijs
NB

Toen Toyota voor zijn in Turkije gebouwde Verso op zoek ging naar een diesel die beter aangepast was aan de vraag en aan de CO2-uitstootnormen dan de eigen 2.0 en 2.2 D-4D, stapte het logischerwijze naar BMW voor een 1.6 D-4D met 112 pk en 270 Nm. Om de viercilinder in de Verso te lepelen moesten wel wat aanpassingen gebeuren. De zesversnellingsbak moest van Toyota komen. Een bestaand exemplaar werd dan ook aangepast om aan de BMW-motor te kunnen worden vastgeschroefd, met name wat de behuizing van de koppeling betreft. Met deze versnellingsbak moet de 1.6 D-4D een voldoende lange adem hebben op de weg en vlotte reacties in de stad, waar hij kan bogen op mooie hernemingen vanaf 30 km/h in derde en op een veel lagere geluidsproductie in dezelfde verhouding rond de 3.300 o/m.

Een kennismakingsrit bevestigde zijn mooi elastische karakter. De soepelheid gaat gepaard met stillere deellastacceleraties dan gemiddeld in deze cilinderinhoudscategorie. De 1.6 D-4D heeft niet de ietwat ruwe stem van de 2.0 en 2.2 en klinkt gedempter. Trillingen zijn op geen enkel moment te voelen, net zomin als koppelreacties in het stuurwiel. Het stop-startsysteem komt trouwens steeds schokvrij tussenbeide. Tijdens deze korte testrit van 150 kilometer vermeldde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km diesel. De constructeur geeft een normgemiddelde op van 4,5 l/100 km en een normverbruik in de stad - waarbij het stop-startsysteem een groot voordeel is - van 5,5 l/100 km. Qua CO2-uitstoot geeft dat 119 g/km, te vergelijken met de 129 g/km van de Verso 2.0 D-4D met 124 pk.

De 1.6 D-4D komt als geroepen om Toyota te helpen om echt zijn plaats op te eisen tussen de eenvolumers met vijf en zeven zitplaatsen in het Europese C-segment. Bovendien biedt hij tegelijk een goedkoper alternatief voor de Grand Prius+, wetende dat het hybridegamma een minder breed doelpubliek kan aanspreken...

U kunt de Eerste Test van de Toyota Verso 1.6 D-4D nalezen in AutoGids 895 van 19/2/2014.

In dit artikel : Toyota, Toyota Verso

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker