Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in de zomer van 2018 gelanceerde en in 2021 opgefriste X4 deelt zijn platform met de vorige X3, maar met zijn gebochelde achterste meet zijn koetswerk zich coupéallures aan. Bovendien is zijn onderstel dynamischer afgesteld: alle versies krijgen sowieso de verlaagde M Sport-ophanging en het Sport-stuur met variabele overbrengingsverhouding. Ook x-Drive-vierwielaandrijving is in alle gevallen standaard. Binnenin is voldoende ruimte – ook achterin, ondanks de aflopende daklijn. Voorin zit je nog altijd iets lager dan in een X3 en kijk je uit op een dashboard dat wat klassieker oogt, maar wél beter afgewerkt is. Bovendien hoeft de connectiviteit niet zoveel onder te doen.
In de praktijk getuigt deze coupé-SUV van een efficiënt, plezierig en nauwkeurig weggedrag... ook al filtert hij de rijsensaties misschien net iets te sterk. Het compromis tussen comfort en dynamiek is evenwel geslaagd, tenzij met twintigduimvelgen, die de filtering aantasten. Vervelender is het slechte zicht naar achteren, als gevolg van de aflopende daklijn en de dikke achterste dakstijlen. De X4 is verkrijgbaar met dieselmotoren van 163 tot 340 pk (20d, 30d en M40d) of met benzines van 184 tot 480 pk (20i, 30i, M40i en de sportieve M). Van een plug-inhybride versie of van een zuiver elektrische iX4 is nooit sprake geweest.
Ondanks zijn schuine achterpartij behoudt de X4 genoeg plaats voor de achterste inzittenden en de bagage. Dit is dan ook een interessant compromis: de X4 blijft bijna even praktisch als een X3, maar heeft meer sexappeal, zonder te vervallen in het protserige karakter van de grote X6. Geniet ervan, want het doek valt ergens in 2025, en een opvolger met verbrandingsmotor komt er niet meer.