Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de AMG GT debuteerde in 2024. Het basisrecept bleef hetzelfde als bij de voorganger, maar toch veranderde de insteek. De GT werd namelijk een stuk groter, waardoor hij nu een 2+2-zitter is. Het elegant vormgegeven, sportief aangeklede en in hightech badende interieur is dat van de SL, inclusief centraal aanraakscherm van 11,9 duim. Aan ledverlichting en luxeleder geen gebrek, hoewel hier en daar toch ook wat goedkopere kunststoffen zichtbaar zijn.
Om aan zijn roeping te voldoen staat aan de top een plug-inhybride AMG 63 S E Performance die met 816 pk en een exorbitante 1.420 Nm als snelst sprintende Mercedes ooit doorgaat: in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De batterij van 6,1 kWh staat dus vooral ten dienste van het rijplezier. Met een gehalveerd prijskaartje (116.765 euro), vermogen (422 pk) én aantal cilinders (vier!) staat de 43 aan de andere kant van het spectrum. Een zessilinder is er niet, wel nog twee versies van de drukgevoede vierliter-V8: de 55 (476 pk) en S-loze 63 (585 pk). Variabele vierwielaandrijving met driftmodus is standaard en er is ook een Roadster. Onderweg valt vooral op hoe beschaafd de AMG GT is bij lage snelheden, dankzij de comfortabele Active Ride Control-ophanging. Maar bij hogere snelheden blijft het een opwindende sportwagen. Het elektronisch sperdifferentieel en de meesturende achterwielen compenseren het hoge gewicht uitstekend.
Op zoek naar een breder en wat diverser publiek boet de GT wat aan gramschap in, nochtans een klassieke karaktereigenschap van de topmodellen uit de AMG-stal. In de plaats komt wat meer comfort en finesse, zoals de GT-benaming dat eigenlijk veronderstelt.