Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Geen W16 voor deze Mercedes-AMG GT2 W16

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-09-2025

De Mercedes-AMG GT2 krijgt een tot 30 exemplaren gelimiteerde reeks die Edition W16 heet. Maar waarvoor staat die W16 dan, want tussen de voorwielen ligt een V8. Wel eentje van 830 pk.

Samenvatting Mercedes-AMG GT2 Edition W16

  • Oplage van 30 exemplaren, gesigneerd door Kimi Antonelli
  • Geen W16, maar V8 van 830 pk en 1.000 Nm
  • Edition W16 verwijs naar de F1-wagen van Mercedes
  • Aeropakket met DRS-systeem, velgen uit magnesium
  •  

Wie W16 zegt, denkt aan de inmiddels legendarische motor die de achtersteven van Bugatti's zoals de Veyron en de Chiron vult. Bij Mercedes hebben ze het evenwel over de bolide waarmee George Russell en Kimi Antonelli momenteel aan de slag zijn in het Wereldkampioenschap Formule 1. Deze Edition W16 wil de GT-racerij linken aan de F1.

2025 Mercedes-AMG GT2 Edition W16

Het koetswerk van deze AMG GT2 refereert overduidelijk aan de Formule 1-activiteiten van Mercedes. Een met de hand geschilderd sterrenmotief siert de flanken, aangevuld met Petronas-accenten in smaragdgroen. Het nieuwe aerodynamische pakket telt tal van functionele details: actieve lamellen boven de voorwielen, een grotere diffuser, geoptimaliseerde spiegels en een geïntegreerde carbonspoiler.

Met DRS-systeem

Net zoals in de F1 komt de Mercedes-AMG GT2 W16 met een DRS-systeem (Drag Reduction System), dat kantelt de achtervleugel plat en sluit de lamellen met één druk op het stuur. Daardoor vermindert de luchtweerstand drastisch en stijgt de topsnelheid tot boven de 320 km/u. De in de kleuren van de W16 gespoten magnesiumvelgen beperken de onafgeveerde massa.

Binnenin de AMG GT2 combineert Mercedes een functionele racingsfeer met oog voor detail: de cockpit combineert mat carbon en groene afwerkingsdetails met een vernieuwd stuurtje en een genummerde plaquette “1 of 30”. De dorpellijsten, gesigneerd door F1-rijder Kimi Antonelli, moeten het het collector-karakter versterken.

830 pk, 1.000 Nm, 1.430 kg

De basis blijft hetzelfde, met de gekende 4 liter-V8 onder de motorkap, maar de Edition W16 krijgt nieuwe turbo’s en aangepaste software. Standaard levert dit biturboblok een vermogen van 730 pk voor en koppel van 800 Nm; dankzij de Push2Pass-boostfunctie stijgt dit tijdelijk tot 830 pk en 1.000 Nm (+100 pk en +200 Nm). Het gewicht blijft beperkt tot 1.430 kg, wat resulteert in een pk/gewichtsverhouding van 1,7 kg/pk.

2025 Mercedes-AMG GT2 Edition W16

De aandrijving gebeurt via een 6-traps sequentiële transaxle-versnellingsbak, verbonden met de motor via een carbon koker. Het chassis beschikt over 4-weg verstelbare dempers en instelbare stabilisatoren voor- en achteraan. Op vlak van veiligheid voldoet hij aan racenormen: een carbon veiligheidskooi, 5-puntsgordels, een FT3-brandstoftank, veiligheidsnetten, noodluik, instelbaar race-ABS en tractiecontrole met meerdere niveaus. Alles voor snelheid en uithoudingsvermogen.

Mercedes-AMG maakt geen officiële prijs bekend: de GT2 Edition W16 is exclusief bedoeld voor een kleine kring van Motorsport-klanten. De levering gebeurt tijdens een privé-evenement op een Europees circuit, inclusief briefing, circuitruns en ontmoetingen met leden van het F1-team. Want voor wie het nog niet begrepen had: deze voor de betere trackdays ontwikkelde AMG mag de openbare weg niet op, 

 

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten