Samenvatting Mercedes-AMG GT2 Edition W16
- Oplage van 30 exemplaren, gesigneerd door Kimi Antonelli
- Geen W16, maar V8 van 830 pk en 1.000 Nm
- Edition W16 verwijs naar de F1-wagen van Mercedes
- Aeropakket met DRS-systeem, velgen uit magnesium
Wie W16 zegt, denkt aan de inmiddels legendarische motor die de achtersteven van Bugatti's zoals de Veyron en de Chiron vult. Bij Mercedes hebben ze het evenwel over de bolide waarmee George Russell en Kimi Antonelli momenteel aan de slag zijn in het Wereldkampioenschap Formule 1. Deze Edition W16 wil de GT-racerij linken aan de F1.

Het koetswerk van deze AMG GT2 refereert overduidelijk aan de Formule 1-activiteiten van Mercedes. Een met de hand geschilderd sterrenmotief siert de flanken, aangevuld met Petronas-accenten in smaragdgroen. Het nieuwe aerodynamische pakket telt tal van functionele details: actieve lamellen boven de voorwielen, een grotere diffuser, geoptimaliseerde spiegels en een geïntegreerde carbonspoiler.
Met DRS-systeem
Net zoals in de F1 komt de Mercedes-AMG GT2 W16 met een DRS-systeem (Drag Reduction System), dat kantelt de achtervleugel plat en sluit de lamellen met één druk op het stuur. Daardoor vermindert de luchtweerstand drastisch en stijgt de topsnelheid tot boven de 320 km/u. De in de kleuren van de W16 gespoten magnesiumvelgen beperken de onafgeveerde massa.
Binnenin de AMG GT2 combineert Mercedes een functionele racingsfeer met oog voor detail: de cockpit combineert mat carbon en groene afwerkingsdetails met een vernieuwd stuurtje en een genummerde plaquette “1 of 30”. De dorpellijsten, gesigneerd door F1-rijder Kimi Antonelli, moeten het het collector-karakter versterken.
830 pk, 1.000 Nm, 1.430 kg
De basis blijft hetzelfde, met de gekende 4 liter-V8 onder de motorkap, maar de Edition W16 krijgt nieuwe turbo’s en aangepaste software. Standaard levert dit biturboblok een vermogen van 730 pk voor en koppel van 800 Nm; dankzij de Push2Pass-boostfunctie stijgt dit tijdelijk tot 830 pk en 1.000 Nm (+100 pk en +200 Nm). Het gewicht blijft beperkt tot 1.430 kg, wat resulteert in een pk/gewichtsverhouding van 1,7 kg/pk.

De aandrijving gebeurt via een 6-traps sequentiële transaxle-versnellingsbak, verbonden met de motor via een carbon koker. Het chassis beschikt over 4-weg verstelbare dempers en instelbare stabilisatoren voor- en achteraan. Op vlak van veiligheid voldoet hij aan racenormen: een carbon veiligheidskooi, 5-puntsgordels, een FT3-brandstoftank, veiligheidsnetten, noodluik, instelbaar race-ABS en tractiecontrole met meerdere niveaus. Alles voor snelheid en uithoudingsvermogen.
Mercedes-AMG maakt geen officiële prijs bekend: de GT2 Edition W16 is exclusief bedoeld voor een kleine kring van Motorsport-klanten. De levering gebeurt tijdens een privé-evenement op een Europees circuit, inclusief briefing, circuitruns en ontmoetingen met leden van het F1-team. Want voor wie het nog niet begrepen had: deze voor de betere trackdays ontwikkelde AMG mag de openbare weg niet op,