Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onderhoudsadvies

Je banden lezen en problemen opsporen

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-10-2021

Je banden lezen en problemen opsporen #1
Je banden lezen en problemen opsporen #1
Je banden lezen en problemen opsporen #2
Je banden lezen en problemen opsporen #2
Je banden lezen en problemen opsporen #3
Je banden lezen en problemen opsporen #3

Banden zijn essentieel voor het rijden en voor de veiligheid. Ze zijn het enige contactpunt tussen de auto en de grond. Wees er dus heel aandachtig voor en pas ze soms aan de omstandigheden aan.

Op de flank van elke band staat een combinatie die op deze lijkt: 185/60 R15 84 H. De 185 geeft de breedte van de band aan in millimeter. 60 is de verhouding tussen de breedte en de hoogte van de band (in dit geval 60 procent). De R is nog puur informatief, want vandaag zijn alle banden radiaalbanden. De 15 geeft de maat van de velg aan in duim, de 84 geeft de laadindex weer (84 komt overeen met 500 kilo) en de H is de snelheidsindex van de band (H= maximaal toegelaten snelheid van 210 km/u).

De letters “M+S” geven aan dat een band is aangepast voor meer trekkracht op modder of sneeuw, maar is geen synoniem voor een winterband. Die laatste vereist het logo met het bergje (met drie pieken) en sneeuwvlok.

De staat van het loopvlak hangt samen met de diepte van de groeven. Slijtage-indicatoren in de vorm van kleine bultjes geven aan dat de grens is bereikt wanneer ze op hetzelfde peil komen als het loopvlak. Onregelmatige slijtage van het loopvlak wijst op een slechte uitlijning. Elke snee of bult op de flanken is een teken van een gekwetste band die zou kunnen klappen. Hij moet dan zo snel mogelijk worden vervangen. Het is verstandig om je bandendruk regelmatig te controleren, ofwel via het weergavesysteem in de wagen, ofwel aan een bandenpomp in het tankstation.

Voor lange ritten met een volgeladen auto moet de bandendruk worden aangepast. Constructeurs vertellen welke druk je moet respecteren in de handleiding en op een sticker in de opening van de bestuurdersdeur of in de tankklep. De bandendruk aanpassen is heel eenvoudig aan een bandenpomp in het tankstation – soms betalend met een stuk van 0,50 of 1 of 2 euro – of met een compressor thuis. Wanneer je gaat offroaden op losse ondergrond is het best om de druk te verlagen. Je moet dan wel een compressor aan boord hebben om de band weer op te pompen wanneer je terug op asfalt gaat rijden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests