Hoewel de wegen van Tesla – en bij uitbreiding zijn opperguru – redelijk ondoorgrondelijk zijn, was de komst van een nieuwe Standard dermate zeker dat we er niet alleen beide handen maar ineens al onze andere extremiteiten voor in het vuur hadden willen steken.
De instapversie van de Model Y was immers immens geliefd, populariteit die zich in ons land zowel toonde op de lease- als op de particuliere markt. Of toch op de Nederlandstalige tak van die laatste markt. Met dank aan de Vlaamse premie die je tot eind vorig jaar kreeg als je als particulier koos voor een EV. Drie keer raden waar het grootste deel van die subsidie heen ging.
Een bonus die er nu niet meer is, wat niet wil zeggen dat de Model Y Standard daarom geen potten meer zou breken. Waarbij we opnieuw kijken zowel naar zij die een auto krijgen van de baas als zij die hem zelf moeten financieren. Omdat de basisinsteek van de Tesla – gigantisch veel waar voor relatief weinig geld – gebleven is. Zij het mits wat bijkomende toegevingen…
Design Tesla Model Y Standard (2025)
Concessies die zich onmiddellijk tonen. Geparkeerd naast een Premium (de nieuwe benaming voor de Long Range-versies) of een Performance zal je bijvoorbeeld instant opvallen dat de Standard het doet zonder de lichtbalk tussen de koplampen. Lichtunits die in de basisversie trouwens ook iets groter zijn uitgevoerd.
Achteraan moet je het dan weer doen zonder de indirecte verlichting. In de Standard wordt de kofferklep dus niet volledig uitgelicht. In profiel geven de 18 duimers op stalen velgen (met zwarte wieldoppen) weg dat je met de basis-Model Y op schok bent.

Enigszins bizar: optioneel kan je 19-duimers bestellen, maar alleen als je daar onmiddellijk ook wintersloffen rond laat leggen (als onderdeel van het Winter Pack). Nu goed, dat je velgen een maatje kleiner zijn, is niet per se slecht nieuws. Maar daarover later meer.
We zouden je aandacht in deze namelijk eerst even willen dirigeren naar het dak. Dat wordt nog altijd gevormd door een glasplaat, zij het dat die in het interieur wordt bedekt met een traditioneel plafond. Reden? Dat vergde minder isolatie en drukt zodoende de kosten.
Interieur en koffer Tesla Model Y Standard (2025)
Hoekjes en kantjes die ook in het interieur werden afgesneden, allemaal met het oog op het drukken van de finale factuur. De zetelbekleding? Voor het grootste deel in stof. De elektrische zetelbediening? Verhuisde van onderaan de stoel naar het centrale scherm. Gesproken over schermen: zoek evenmin naar het kleine displaytje achterin. Dat ging eveneens op de schop.

Waar bij de andere Model Y’s een middentunnel staat, gaapt nu een gigantische leegte (met onderaan een aflegvak). Het stuur moet je manueel verstellen, er is geen sfeerverlichting, de achterbank laat zich in deze manueel plat leggen (in plaats van elektrisch) en je krijgt slechts 7 luidsprekers mee in plaats van 9 (al hebben we dat verschil eigenlijk amper opgemerkt).
Wat in essentie vet is dat best wel getrimd kon worden. Aan het infotainmentsysteem en al zijn entertainmentfuncties veranderde er dus zo goed als niets. Je hebt daardoor nog altijd recht op verwarmd meubilair (toch vooraan) en stuur, het plaatsaanbod blijft royaal (zowel qua zitplek als naar bagagecapaciteit) en je telefoon laadt nog immer draadloos op op beide aflegplekken (als je gsm tenminste voorzien is op inductief laden).
Motoren en prestaties Tesla Model Y Standard (2025)
Achterin de Standard draait een reluctantiemotor met permanente magneten die net als in de Premium RWD 300 pk levert. Daarmee zou je, aldus de Amerikanen, in 7,2 seconden aan 100 km/u moeten staan. Wat enigszins vreemd is, gezien de even krachtige Premium diezelfde oefening in 5,6 seconden klaart.
Even raar vinden we het trouwens dat volgens de technische informatie (die opnieuw bijzonder karig is) die rijkelijker uitgedoste Premium-versie 5 kilo lichter zou zijn. Soit, op een totaal van bijna 2 ton, is dat finaal niet meer dan een druppel op een hete plaat.

Batterij, laden en rijbereik Tesla Model Y Standard (2025)
Eén van de hoofdredenen dat die Standard voorheen zo in de smaak viel, had vandoen met de LFP-batterij. Omdat je de 64 kWh altijd voor de volle 100 procent kon gebruiken. Da’s nu niet anders. Het celpakket werd namelijk onveranderd overgenomen. Wat dus evenzeer wil zeggen dat het nog altijd geleverd wordt door BYD.
Nu hebben de Tesla-ingenieurs wel danig gesleuteld aan de efficiëntie van zowel de batterij als de motor. Met resultaat: het gemiddelde van 13,8 kWh/100 km is de laagste waarde binnen de familie. Beter dus dan wat een Model 3 in die setup presteert.

Hoe Tesla dat heeft klaargespeeld, blijft ons een raadsel. Maar de eerste test met een nagelnieuw exemplaar – waarbij best wel wat snelweg werd verteerd – toonde alvast dat het WLTP-verbruik haalbaar is. En zelfs verbeterd kan worden! Als we de boordcomputer mogen geloven, hadden wij genoeg aan 12,8 kWh/100 km!
Hallucinante cijfers. Waar de verzamelde concurrentie opnieuw zijn tanden op stuk bijt. Nu, we houden nog een slag om de arm. De eerste kennismaking was namelijk vrij kort. Eens zien dus, bij een langere testperiode, in hoeverre we dan de opgegeven autonomie van 534 kilometer op een lading zullen benaderen.
Zijn de cellen leeg, dan kan je zoals vanouds terecht bij het Supercharge-netwerk van Tesla (of elke andere snellader) waar de Standard dan maximaal 175 kW aan gelijkstroom binnentrekt. Op wisselstroom is dat de gebruikelijke 11 kW.
Rijgedrag en comfort Tesla Model Y Standard (2025)
Als de vorige Model Y al ergens kritiek diende te slikken, dan was het wel over zijn demping. Voor een gezinswagen van dit allooi was die namelijk te ferm. Wat Tesla ook onderschreef. Bij de Juniper-update kreeg de Model Y dan ook frequentiegevoelige dempers die de rit ineens een heel stuk behaaglijker maakten.

Een onderstel dat de Standard ontbeert. Je moet het opnieuw doen met een passieve ophanging. Wat zich ook laat voelen.
Waarop nu het moment gekomen is om die 18-duimers van daarnet nog eens in het bad te trekken. De hogere wangen van die banden geven net genoeg mee om de hardste klappen op te vangen. Waardoor de huidige Standard qua ophangingscomfort net zijn voorganger voorblijft.
Prijs Tesla Model Y Standard (2025)
Tesla vraagt 39.990 euro voor deze Standard en dat is en blijft een onklopbare prijs. Toch als je alles optelt. Ja, je moet toegevingen doen. Maar die zijn veelal van esthetische aard. Aan het elektronische comfort of het praktische gemak werd immers nauwelijks geraakt.
Het maakt het des te jammer dat Tesla niet vasthield aan die verbeterde ophanging. Hadden die frequentiegevoelige dempers er ook opgezeten, dan was dit zonder meer de Model Y van onze keuze geweest.
Eens te meer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een bijzonder scherpe prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard Range opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere – zoniet de interessantste – elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort…
Conclusie Tesla Model Y Standard (2025
Eens te meer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een bijzonder scherpe prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard Range opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere – zoniet de interessantste – elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort…
Eens temeer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een nagenoeg onklopbare prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere - zoniet de interessantste - elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort...
Eens te meer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een bijzonder scherpe prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard Range opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere – zoniet de interessantste – elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort…
Eens te meer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een bijzonder scherpe prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard Range opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere – zoniet de interessantste – elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort…
Eens te meer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een bijzonder scherpe prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard Range opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere – zoniet de interessantste – elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort…
Eens te meer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een bijzonder scherpe prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard Range opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere – zoniet de interessantste – elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort…
Eens te meer heeft Tesla bewezen dat je ook met een relatief klein batterijpakket een volwaardige autonomie bijeen kan harken. Een aanbod dat het merk bovendien verhandeld aan een bijzonder scherpe prijs.
Opgeteld met de vele elektronische gadgets, het plaatsaanbod en het uitgebreide Supercharger-netwerk (al is dat laatste argument ondertussen niet meer zo van tel) maakt dat van de Standard Range opnieuw/nog steeds (schrappen wat je het minst vindt passen) één van de interessantere – zoniet de interessantste – elektrische aanbieding van het moment. Tenminste, als je moreel voorbij kan aan het feit dat je er die mesjogge Musk mee sponsort…