Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 DS No8 FWD Long Range 245 (Jules Verne)

Geschreven door Laurent Blairon op

Voor de opvolger van de DS 9 gooiden de Fransen het over een volledig andere boeg: de plug-inhybride reisberline is een potige elektrische cross-over geworden, met een op zijn zachtst gezegd uitgesproken look. Pakt de mayonaise ditmaal wél?

77.400 €
  • Score redactie 16.68 /20

Van 9 naar 8, is dat geen stap terug? Niet als het over de DS N°8 gaat – de nieuwe nomenclatuur van het merk kopieert niet toevallig die van een bekend Frans parfumhuis. Op zich was er niks mis met de DS 9, maar die grote reisberline wist eigenlijk nooit meer dan een schaduwrol op te eisen – misschien ook wel omdat hij ondanks alles te conventioneel bleef.

Zijn opvolger kiest voor een heel ander pad en pakt meteen uit met een look die niemand onbewogen laat. Een ­gewaagde zet, zeker in deze moeilijke tijden voor moederhuis Stellantis waarin geen enkel merk of model van de groep nog veilig is voor de bean counters.

Want ja, zo’n DS N°8 zal sommigen zeker hebberig maken, maar zullen dat er genoeg zijn om dit model rendabel te maken? Het verleden heeft namelijk al aangetoond dat originaliteit niet altijd een recept is voor succes, zeker niet in dit segment. 

Snijpunt

Keurig en elegant, dat was de DS 9 zeker. Maar je visueel van je sokken blazen deed hij niet. Dat geldt wél voor deze DS N°8, een rasechte cross-over van 4,84 meter lang, die zich ophoudt op het snijpunt tussen allerlei genres, als mengeling van een dikke fastback die wat hoger van de grond staat, en een sportieve coupé-SUV.

Zie hem als de combinatie van een Range Rover Velar met een Mercedes CLS, of als het liefdeskind van de vroegere BMW 6-Reeks Gran Turismo en een Ford Capri. Hoe dan ook, deze N°8 laat zich niet zomaar in een hokje stoppen. Wat op zich een goed teken is, want het wijst op zijn unieke karakter. Love-it-or-loathe-it, een middenweg is er niet.

Interbellum

Dat Thierry Metroz, DS’ designchef, een notoir bewonderaar is van de grote Franse koetswerkbouwers uit het interbellum (Chapron, Saoutchik, Figoni & Falaschi, Voisin, enzovoort), merk je ook aan deze DS N°8, die de afmetingen heeft van een pakketboot, maar tegelijk toch van een soort ‘industriële finesse’ getuigt. Kijk maar naar die massieve snoet, met zijn grote motorkap met centrale groef, of naar dat verlichte ‘radiatorrooster’ in transparante kunststof.

De ‘DS Pixel LED Vison’ gedoopte koplampen onderscheiden zich door hun dagrijlichting in V-Vorm, die als twee slagtanden in de bumpers uitwaaieren. Gedurfd, maar zeker niet vulgair; DS heeft begrepen dat een auto vandaag de dag in de eerste plaats voor zijn look wordt gekocht.

Weinig verrassend neemt DS’ grootste het STLA-Medium platform over, een basis die geschikt is voor verschillende aandrijvingen en die ook dienstdoet voor modellen als de Citröen C5 Aircross, Opel Grandland en Peugeot 3008 en 5008. Alleen is de wielbasis hier net nog een tikkeltje langer dan bij die laatste: 2.900 millimeter.

Luchtkliever

Daardoor kon de achterbank maximaal naar achteren worden geschoven, en kon de rugleuning onder een hoek van 30 graden worden geplaatst. Dat komt niet alleen het comfort ten goede, maar ook de hoofdruimte… waarvan DS dan weer profiteerde om het dak (net zoals de motorkap) wat dichter bij de grond te leggen en zo de luchtweerstand te verbeteren.

Nog om beter door de lucht te klieven beschikt de DS N°8 over gemotoriseerde ventilatiekleppen in de neus, een beklede voertuigbodem, tal van deflectoren en aero­dynamisch gevormde velgen. Vooraan komen de verzonken deurklinken automatisch naar buiten klappen, achteraan werden ze in de dakstijlen geïntegreerd. Allemaal dingen die bijdragen tot een Cx-waarde van 0,24. Knap werk als je bedenkt dat een Peugeot E-3008 een stroomlijn­coëfficiënt heeft van 0,28. 

Foto’s: Dennis Noten

  • Stille en soepele werking
  • Geruststellend rijbereik
  • Origineel en luxueus interieur
  • Moeilijk te verkopen imago
  • Absoluut gezien duur
  • Matige laadcapaciteiten voor deze klasse

In dit artikel : DS, DS No 8

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests