Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - De alternatieven voor de batterij-elektrische wagen

Brandstofcel op waterstof, synthetische brandstoffen, verbrandingsmotoren op waterstof: vormen deze technologieën realistische alternatieven voor de batterij-elektrische wagens, of gaat het hier om pure marketing?

Overzicht :

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week we vroegen ze wat ze denken van de emissieloze alternatieven voor de batterij-elektrische wagen.

Dat hangt er vanaf wat er verstaan wordt onder EV? In de transportsector lijkt waterstof me namelijk een valabel alternatief, net omwille van de tijdswinst. Maar voor personenwagens? Nee, daar geloof ik niet in. De smartphones hebben ons namelijk al geleerd hoe snel het kan gaan met batterijtechnologie.

Ik zie dan ook eerder een evolutie in de energiecapaciteit van de bestaande batterijpakketten. Meer kilometers halen uit één lading zonder dat de cellen daarom extra ruimte of gewicht opeisen. Dat gezegd zijnde, vind ik nu ook weer niet dat we die andere oplossingen af moeten doen als pure marketing.

We zitten nu eenmaal in een transitiefase waar verschillende alternatieven gewikt en gewogen moeten worden vooraleer we definitief in kunnen zetten op de toekomst. Laat het er ons dus op houden dat waterstof en co vooral de toetsstenen zijn die de batterij-aandrijving op termijn zullen bestendigen.

De ideale toekomst is een mooi verdeelde energiemix, waar iedereen zijn keuze kan maken op basis van zijn behoeften, zijn omgeving en zijn overtuigingen, genietend van alle technologische evoluties die eraan komen. Dat is wat verschillende experts van universiteiten en onderzoekscentra ons al vertellen. Helaas luisteren veel politici niet naar deze woorden en richten ze hun aandacht op de batterij-elektrische auto. Een beetje waterstof en e-CNG voor goederentransport kan er dan nog net bij voor hen.

Maar elk alternatief voor elektrisch rijden zou hun aandacht moeten verdienen, en ook de onze. Door de juiste (koolstofneutrale) kanalen aan te leggen, zou synthetische brandstof de verbrandingsmotoren het nog wat langer laten uithouden (en oldtimers laten blijven rondrijden zonder ze te moeten elektrificeren). Daarnaast kunnen ook waterstof en brandstofcellen enkel in onze auto's worden gestoken als er een heel ecosysteem rond wordt opgezet qua koolstofvrije productie en een circulaire economie. Maar de gemakkelijkste optie qua infrastructuur zijn wel de e-fuels. De pompen staan er al, nu nog een intelligente productie.

Ik denk dat we, na deze transitieperiode, langzaam aan zullen overgaan naar een toekomst met meer diversiteit qua aandrijflijnen, ook al zullen sommige oplossingen voor een nichepubliek blijven. De gedwongen (maar ook wel noodzakelijke en te laat begonnen) elektrificatie van nu gaat gepaard met beperkte budgetten van constructeurs en overheden, waardoor de grootste focus naar de gemakkelijkste oplossing gaat: batterij-elektrische wagens en laadpalen.

Eenmaal we over de drempel zijn waar we ons geen zorgen meer moeten maken om de CO2-uitstoot (want die moet sowieso 0 of bijna 0 zijn) of om de energievoorziening, kan de industrie de teugels weer wat laten vieren en kijken naar andere oplossingen om bepaalde markten aan te spreken. Synthetische brandstoffen of verbrandingsmotoren op waterstof voor race- of sportwagens om het klassieke geluid terug te krijgen, waarom niet? De brandstofcel op waterstof zie ik als het beste alternatief voor vrachtverkeer, daar lijkt de industrie ook naartoe te gaan. Maar dat de batterij-elektrische wagen (BEV) de komende jaren de bovenhand zal krijgen, daar twijfel ik geen moment aan.

Nee hoor, al die mogelijke alternatieven voor de ‘klassieke’ elektrische auto zijn zeker geen marketingstunts. Het gaat hem telkens om enorme inspanningen inzake onderzoek en ontwikkeling door de auto-industrie en alle bedrijven die errond en ertussen actief zijn.

Auto’s met een brandstofcel op waterstof, dat functioneert al jaren heel goed. Ik heb er acht jaar geleden zelf al een stukje van de wereld mee rondgereden. Of het ooit tot een echte doorbraak komt, valt nog even af te wachten. Want dat is dan weer een kwestie van productie, van distributie, van veiligheid, van kostprijs... Maar dat verschillende spelers er nog altijd in geloven én in investeren, verdient alle lof. Hetzelfde geldt voor synthetische brandstoffen.

De industrie vernieuwt zichzelf voortdurend, dat gebeurt altijd met vallen en opstaan. Alleen op die manier wordt er – soms – vooruitgang geboekt. De batterij-elektrische auto zal allicht nooit voor iedereen en zeker niet altijd dé ideale oplossing zijn. Dus alle initiatieven in de zoektocht naar alternatieven zijn welkom.

NIEUWSBRIEF

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken