Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Kan telewerk onze relatie met de auto radicaal veranderen?

Door de coronapandemie zijn veel meer mensen gaan telewerken. Het is ondertussen zozeer ingeburgerd dat het voor veel beroepen wel eens de regel zou kunnen blijven in plaats van de uitzondering. Maar zal dat ook onze relatie tot de auto radicaal veranderen?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we hen of telewerken onze relatie met de auto radicaal kan veranderen.

Een kort antwoord voor een duidelijke vraag. Ja, ik ben een groot voorstander van thuiswerk. Wie in zijn eigen bureau even goed (of soms zelfs beter) presteert dan in dat van zijn werkgever, moet dat zo veel mogelijk kunnen doen. Het kan de efficiëntie van het werk vergroten, het kan de stress verlichten, het zal zeker het fileprobleem (deels) oplossen en het is daarmee tegelijk ook een goede zaak voor het milieu.

Zeker met de onvermijdelijke verdere opmars van de elektrische auto, is het geen slechte zaak als we wat minder kilometers gaan rijden. Het zal ons hopelijk tegelijk ook toelaten weer wat meer te genieten van de momenten waarop we wel nog achter het stuur zitten. De mobiliteit zoals we die vandaag nog in België kennen, is sowieso niet houdbaar. Als thuiswerk kan helpen om dat grote vraagstuk mee op te lossen, ben ik daar 200% voorstander van.

Door een deel van het woon-werkverkeer te vermijden, kan telewerk de relatie tot de auto effectief veranderen.De noodzaak ervan zou kunnen verschuiven van de verplaatsing naar het werk naar huishoudelijke behoeften en vrijetijdsbesteding. Als gevolg daarvan lijkt de bedrijfswagen niet meer zo onmisbaar, ook al wordt hij bij privégebruik nog steeds gewaardeerd om zijn financiële voordeel.

Telewerken kan ook de mogelijkheid bieden om buurtwinkels in de buurt van de woning te (her)ontdekken. Telewerk kan ook worden gekoppeld aan het gebruik van gedeelde kantoren, weg van overvolle stadscentra en dicht bij huis. En het weinige woon-werkverkeer zou kunnen worden verlost van pijnlijke verkeersopstoppingen, met name door meer flexibiliteit qua tijd. Dit zou de auto zijn oorspronkelijke doel teruggeven: een comfortabel en flexibel voertuig om vrij en efficiënt te reizen. Door bevrijd te zijn van de beperkingen van de file van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, kan de auto - die dagelijks minder wordt gebruikt - weer een echt plezier worden in het leven.

Onze veranderende mobiliteitsbeleving louter toeschrijven aan het toenemende telewerk is mijns inziens te kort door de bocht. Wat niet wegneemt dat thuiswerken zeker zijn invloed zal hebben. Bekijk het dan ook eerder als een katalysator die de omwenteling zal versnellen. Hoe meer we telewerken, hoe minder we vast zullen/moeten hangen aan de auto en dus kunnen overstappen op alternatieven.

Voor alle duidelijkheid, groen is niet mijn meest geprefereerde kleur. Wat niet wil zeggen dat ik de ecologische én economische realiteit niet onderken. We leven nu eenmaal in een tijd waarin klimaat – letterlijk en figuurlijk – een hot topic is. We moeten daar met z’n allen toe bijdragen en, hoe jammer we dat ook mogen vinden, het terugdringen van het aantal gereden kilometers waarbij CO2 wordt uitgestoten, hoort daar nu eenmaal onlosmakelijk bij.

Allemaal elektrisch gaan rijden is zeker een stap in de goede richting, alleen heeft dat dan weer z’n financiële consequenties. Waarmee ik dus vooral gezegd wil hebben dat het best zou kunnen dat één wagen per gezin morgen opnieuw de norm is. Bijgevolg kan het geen kwaad nu al wat ervaring op te bouwen met alternatieve vervoermiddelen. En de flexibiliteit van telewerken.

Ik weet niet of telewerken onze relatie met de auto echt zal veranderen. We hebben in september, oktober en november gezien dat zodra de telewerkverplichtingen werden versoepeld, het verkeer opnieuw even druk werd als voordien of zelfs nog drukker. En dat ondanks maanden van telewerken.

Telewerken kan er zelfs toe leiden dat juist méér mensen met de auto naar het werk gaan: een duur abonnement op het openbaar vervoer, dat voordien bij vijf retourritten per week werd terugverdiend, zal veel minder rendabel zijn wanneer je maar twee of drie keer heen en weer gaat...

Het is niet echt een antwoord op de vraag van vandaag, maar zolang de prijs van het openbaar vervoer zo hoog blijft, kunnen we niet verwachten dat het aantal auto's en de verkeersopstoppingen in ons overvolle landje zullen afnemen...

Zoals mijn collega's hierboven al vermelden, zou een goed ingebakken telewerkstructuur ervoor kunnen zorgen dat meer gezinnen een auto minder op de oprit hebben staan, vooral omdat het 'privilege' van een auto steeds duurder betaald wordt. Maar dat is iets voor op lange termijn, over een periode van jaren.

In de meer nabije toekomst zie ik al veel verschil in de verkeersdrukte als we om pandemieredenen meer verplicht thuis moeten werken. Met de strengere maatregelen van de laatste weken zitten we weer nét onder het kantelpunt van de grootste opstoppingen, wat het veel aangenamer maakt op die ene dag dat ik wel naar het kantoor pendel. Afgezien van de tijdwinst die je hebt als je thuis werkt, zijn er dus nog heel wat voordelen aan.

Natuurlijk! De belangrijkste reden is de verlaging van het gemiddelde jaarkilometrage, wat de druk van ons afneemt om de auto te vinden die het minste verbruikt. Of degene die een zeker comfort garandeert gezien de 2-3 uur die we elke dag van de week moeten besteden (verliezen) om op het werk te geraken. Kortom: bye-bye compromissen, geen behoefte om genoegen te nemen met een goede auto! Deze GTi of deze "benzine" cabriolet, die onredelijk leken omdat ze te gulzig waren op het gebied van brandstof en banden, zijn nu volledig haalbaar!

Qua verzekering kan het zelfs leiden tot een lagere polis. En een lager jaarkilometrage betekent ook dat de auto langer kan worden aangehouden, zodat hij zichzelf beter terugverdient. Forenzen die 40-50.000 km per jaar rijden, voelen zich verplicht hun auto om de 4 jaar te vervangen, om hoge kosten te vermijden en hopen hem tegen een goede prijs te kunnen verkopen. Als u bijvoorbeeld teruggaat naar 15.000 km per jaar, is een vooruitzicht van 10 jaar heel goed mogelijk! Ga door, verwen uzelf... degenen die het geluk hebben veel te telewerken.

De hoop dat telewerken een blijvende gunstige invloed zou hebben op het fileleed, lijkt ijdel te zijn geweest, want dat feestje bleek toch maar van korte duur. Een mogelijk gevolg van telewerk zou wél kunnen zijn dat gezinnen die het tot dusver altijd met twee (of meer) auto’s in het huishouden deden, tot het besluit zouden komen dat ze er in feite best eentje kunnen missen. Toch zeker gezinnen die in steden wonen en makkelijk een beroep zouden kunnen doen op een deelauto wanneer ze dan toch eens een auto tekort zouden komen.

Zelf had ik het trouwens vóór de pandemie en de telewerktrend al gehad met de steeds toenemende files op mijn dagelijkse traject tussen het noorden van Antwerpen en het zuiden van Brussel. In die mate dat ik geregeld mijn toevlucht begon te zoeken tot de trein wanneer ik geen auto te testen had. Een drastische beslissing voor een AutoGids-redacteur zegt u? Wees gerust, ik ben niet plots anti-auto geworden, maar wat autorijden betreft, verkies ik kwaliteit boven kwantiteit: liever wat minder vaak de auto nemen, maar dan wel wat meer plezier beleven aan de keren dat het niet anders kan (of ik er zelf zin in heb).

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten