Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / Terugblik 2021: de top en flop van Werner Van Kerckhoven

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op 27-12-2021

De AutoGids-redactie blikt terug op het autojaar 2021. Welke auto was het persoonlijke hoogtepunt van eindredacteur Werner Van Kerckhoven en welke wagen de grootste teleurstelling?

Wanneer we bij AutoGids een auto testen, doen we dat altijd vanuit onze filosofie van onafhankelijkheid, journalistieke ernst en objectiviteit. We maken er dan ook een punt van om onze persoonlijke voorkeuren opzij te schuiven en auto’s te beoordelen met hun doelpubliek in het achterhoofd. Maar één keer per jaar willen we wél onze persoonlijke stem laten horen. Vandaag is het de beurt aan eindredacteur Werner Van Kerkchoven om terug te blikken op 2021.

TOP: Mercedes S-Klasse

TOP: Mercedes S-Klasse

Het gaat misschien blasé klinken, maar grote luxelimousines doen mij eigenlijk niet zo gek veel. Omdat het extra prestige voor mij niet opweegt tegen de praktische ongemakken van zo’n grote, zware en kostbare slee. Maar die Mercedes S 350 d waarmee ik in het voorjaar op pad mocht, deed me prompt van gedachte veranderen, van zodra ik nog maar de deur opentrok. 

Terwijl in een Audi A8 of BMW 7-Reeks me weleens het gevoel bekruipt in een grote A6 of 5-Reeks te zitten, speelt de Mercedes S-Klasse alweer in zijn eigen champion’s league qua luxe, weelde, comfort en raffinement. Misschien toch maar eens wat extra plaats maken in mijn hypothetische Euromillions-garage – of er een stukje aan bijbouwen, dat kan ook...

FLOP: Peugeot 508 PSE

FLOP: Peugeot 508 PSE

‘Flop’ is misschien wat te hard, maar dit is er wel eentje in de categorie ‘verwachtingen niet helemaal ingelost’. Laat me wel wezen: ook ik kan niet anders dan bewondering hebben voor de spreidstand die de Peugeot 508 PSE uit zijn mouw schudt. Knap hoe hij enerzijds 50 kilometer lang uitstootvrij kan cruisen, en anderzijds in de Sport-stand razendsnel is en bovenal onvermoed levendig en gecontroleerd de bocht omgaat. Dus ja, die kortstondige momenten dat ik de kans had de teugels te vieren, was ik behoorlijk onder de indruk.

Maar de nuance in de vorige zin legt meteen ook de grootste zwakheid van deze 508 PSE bloot: je moet hem echt bij zijn nekvel kunnen grijpen om te voelen tot wat hij in staat is. Terwijl in een auto die er zo spectaculair uitziet, voor mij elke rit een feest voor de zintuigen mag zijn, ook al is het een enkeltje avondspits op de Brusselse ring. 

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten