Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / Terugblik : De tops en flops van 2020

Geschreven door Frédéric Kevers op 31-12-2020

Met het eindejaar in zicht is het ook tijd voor enkele terugblikken. We komen hier terug op de tops en flops van 2020.

Voor deze terugblik keren we terug naar wat sommige van onze redacteuren in dit jaar 2020 als geen ander leuk of onaangenaam vonden. Tussen goede verrassingen en teleurstellingen door zal het jaar enkele verrassingen hebben gereserveerd.

Toppen

  • Toyota Yaris GR, smile & drive

Met zijn 3-deurs carrosserie, zijn motor die hard duwt en zijn super GTI-gedrag, geeft Toyota's zeer speciale kleine bom je een goed gevoel over de bochten en geeft je maar één verlangen: om te rijden en te glimlachen! Achter het stuur herinnert u zich de beroemde slogan "Mijn Toyota is fantastisch".

  • Volkswagen ID.3

Op basis van het specifieke MEB-platform wil de ID.3 de Golf van de elektrische auto's worden met een combinatie van functionaliteit, prestaties en autonomie voor een (relatief) beperkte prijs. Aanmatigend? Misschien... of niet!

  • Elektrische auto's

Tesla is niet meer alleen en dat is een goede zaak. Hoewel de kwesties van prijs, opladen, totale CO2-voetafdruk en autonomie nog niet (volledig) zijn opgelost, groeit het aanbod van elektrische auto's voortdurend en voldoet het steeds beter aan de verwachtingen in bepaalde gebruikscontexten. Van stadswagens - Opel Corsa-e, Peugeot e-208 of Renault Zoé - tot de super-berline Porsche Taycan, via de Hyundai Kona en Ioniq, Nissan Leaf en anderen, er is nu voor elk wat wils, of bijna iedereen.

  • Mazda

Naar de hel met downsizing, conformisme en somberheid, Mazda heeft de gave om een eigen koers te volgen en dat voelt goed! Door de combinatie van stijl, prettig gedrag en technische innovaties gegroepeerd onder het label SkyActiv, gaat het bij het merk Hiroshima vooral om gezond verstand... en passie. Het bewijs hiervan is de terugkeer van een achterwielaandrijvingsplatform voor de grote sedan en de aankondiging van een toekomstige 6-cilinder in-lijn benzinemotor! Dus, "Zoom-zoom" op plezier?

  • Passie voor auto's

In dit jaar, dat gekenmerkt werd door de COVID-19 pandemie en de afgelastingen van autoshows, sportevenementen of feestelijke evenementen van allerlei aard, en niet te vergeten de steeds onbegrijpelijker en repressiever wordende aankondigingen van onze politieke leiders, waren er vele redenen om de passie van de autoliefhebbers te verstikken. Maar de cijfers zijn er, en dat geldt ook voor het gevoel. Of het nu gaat om verkoop, abonnementen, meningen of reacties op onze sociale netwerken, de lezers van AutoGids reageerden en bewezen dat het vuur nog steeds brandt. Dus, bedankt en tot ziens in 2021!

Flops

  • Volkswagen ID.3

"Wie meer kan doen, kan minder doen." Op technisch en technologisch vlak is ID.3 een onmiskenbaar succes. Maar de auto die beweert de Golf van de elektrische auto's te worden, stelt daarentegen teleur op een punt dat door onze testers unaniem wordt erkend: de kwaliteit van de afwerking. Met zijn strakke styling laat het interieur geen kans voor de kunststoffen die hem aankleden om een illusie te creëren. De kwaliteit van de materialen is gewoonweg het merk niet waard... of de prijs!

  • De Brusselse kilometerheffing

Met haar plan voor een intelligente kilometerheffing ter vervanging van de bestaande wegenbelasting voor automobilisten die in het Brussels Gewest wonen, heeft de Brusselse regering hard en met verbazing gereageerd. Niet dat het project uit het niets kwam, maar de Brusselse wens om het op te leggen zonder de twee andere Gewesten te raadplegen en door de pendelaars dubbel te bestraffen heeft het veel lawaai gemaakt en zal het waarschijnlijk veel schade berokkenen aan de Waalse en Vlaamse automobilisten! Het concept van deze belasting is niet oninteressant, maar het is meer de manier dan de inhoud die een probleem vormt! Opnieuw worden de burger en zijn portemonnee gegijzeld en het begint te veel te worden!

  • Europese en Belgische milieubeslissingen

Laten we eerlijk zijn, de opwarming van de aarde, de luchtvervuiling en de exploitatie van de hulpbronnen van de planeet zijn echte problemen en van het allergrootste belang. Maar dat rechtvaardigt niet dat er beslissingen worden genomen zonder enig gezond verstand van de kant van de politieke besluitvormers, of het nu gaat om de Europese of de Belgische. Alvorens fabrikanten en consumenten te verplichten om blindelings op elektriciteit te vertrouwen, zouden de bestuursorganen er goed aan doen om de infrastructuur en de elektriciteitsproductie via duurzame energieën te ontwikkelen. Minder demagogie, meer pedagogie, minder cliëntelisme, meer realisme.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten