Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Banden / Winterbanden: hoe smaller hoe beter

Geschreven door David Leclercq op 15-01-2019

De Zwitserse Touring Club heeft een analyse uitgevoerd van de efficiëntie van winterbanden in functie van hun maat. Niet geheel verrassend komen de smalste banden er als beste uit.

De Zwitserse Touring Club (TCS) heeft een kleine evaluatie uitgevoerd van winterbanden. Slechts één model werd getest, maar wel in verschillende maten, met als bedoeling na te gaan welk formaat het meest performant is. Het verdict was duidelijk.

Hoe smaller hoe beter

Sommige mensen herinneren zich misschien nog wat hun ouders of grootouders over rijden op sneeuw vertelden. Die hadden nog geen winterbanden onder hun Citroën 2PK of Renault R4 liggen, wat door het lage gewicht van die auto’s en hun smalle banden niet nodig was.

Die claims waren enkel gebaseerd op subjectieve vaststellingen, maar hadden blijkbaar toch een grond van waarheid als we ze aftoetsen aan de jongste tests van de TCS. De Zwitserse club vertrok namelijk van één enkele band – de Dunlop Winter Sport 5 – en testte die in verschillende maten en onder diverse omstandigheden: op droog of nat wegdek en op sneeuw en ijs. Ook de geluidsproductie, het ophangingscomfort en de slijtage werden gemeten.

195 is best

De gebruikte auto was een VW Golf 7 met bandenmaten van 195/65 R15 tot 225/45 R18. Uit de tests bleek dat de beste gemiddelde score (66 procent) werd behaald door de kleinste band, terwijl de slechtste punten naar de breedste band gingen (62 procent). Toegegeven, die cijfers suggereren geen hemelsbreed verschil, maar onder bepaalde omstandigheden is toch een grote kloof te zien. Als we bijvoorbeeld enkel kijken naar het rijgedrag op sneeuw, dan scoort de 195/65 R15 liefst 80 procent, terwijl de 16- en 17-duimers op 72 procent uitkwamen. De achttienduimer moest bijna 20 procent (64 procent) aan efficiëntie inboeten. Dezelfde conclusies gelden trouwens voor rijden op nat wegdek: 68 procent voor de 15-duimers tegenover 60 procent voor de 18-duimbanden. Kortom, de beste prestaties lijken van de smalste winterband te komen, behalve op het vlak van slijtage. Toch kost hij ook minder bij het gebruik (lagere rolweerstand en dus lager verbruik) en bij de aankoop.

Lees hier alle resultaten van de tests van TCS.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten