Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Kilometerheffing Brussel nog niet vanzelfsprekend

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-03-2021

Deze week wordt er een rapport verwacht van de overlegcommissie over de Brusselse kilometerheffing. Wat kunnen we verwachten van het overleg met de partners? En komt deze belasting nog van de grond?

De aankondiging in 2020 van een kilometerheffing voor het Brussels Gewest heeft geleid tot verhitte discussies. Niet enkel bij de Brusselse automobilisten, maar ook in Vlaanderen en Wallonië. Vooral de forenzen waren niet echt ingenomen met het idee. De Brusselse overheid moet daarom goed samenwerken met de andere entiteiten om zijn project op te kunnen zetten. De discussies, die in december 2020 zijn geopend, werden georganiseerd in 4 groepen: mobiliteit, werkgelegenheid, milieu en fiscaliteit. Deze vergaderingen hebben nu allemaal plaatsgevonden en er wordt een samenvattend rapport verwacht tegen 31 maart of ten vroegste begin april.

De debatten

Volgens de RTBF zijn de discussies kalm en hoffelijk verlopen. Er werden echter veel vragen opgeroepen, vooral voor het fiscale aspect en de technische uitdaging om de automobilisten te 'volgen' met respect voor de privacywetgeving. Punten die het Brussels Gewest ernstig zouden kunnen verhinderen om deze belasting op korte termijn in te voeren (tegen 2022). Een andere rem, die zelfs de meerderheid van het Brussels Gewest zorgen zou baren volgens de RTBF, is het risico dat deze maatregel gezinnen met een laag inkomen harder bestraft. Dat zou in strijd zijn met de geest van dit plan.

Niet voor meteen

De weg van intentie tot daad zal onvermijdelijk lang en lastig zijn. Brussel wil zijn mobiliteit reguleren met fiscale oplossingen die de andere gewesten niet overwegen of nog niet willen aannemen. Tegengestelde wensen en visies die verzoend moeten worden. En als Brussel besluit om het alleen te doen, hebben Vlaanderen en Wallonië nog steeds de mogelijkheid om aan de alarmbel te trekken en dit 'Smart Move'-project te dwarsbomen. Zover zijn ze nog niet, de partners blijven nog debatteren. Het samenvattend rapport zal alvast informatie geven over de eerste resultaten van dit intergewestelijk overleg. Nog maar een voorbereidende stap in dit lange proces, dus...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten