Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Het ABC van de EV - Hoe zit dat nu met die laadkabels?

De elektrische auto komt met een heleboel obstakels die we proberen te overwinnen in deze videoreeks. Zo legt AutoGids je het verschil tussen de verschillende soorten laadkabels uit.

Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen – een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt.

PLAYLIST Alle ABC-video's verzameld - Electric Cars for Dummies

Deze keer: Wat zijn de verschillende soorten laadkabels en welke kan je waar gebruiken? Bekijk de video!

Samenvatting: van Mode 1 en 2

De verschillende soorten laadkabel laten zich omschrijven via een aantal modi. Mode 1 mag je daarbij ineens vergeten. Da’s een ordinaire verlengkabel die voor het opladen van je elektrische wagen dan wel plug-inhybride nooit kan en mag gebruikt worden wegens niet veilig.

Wat concreet betekent dat het de Mode 2-kabel is waarmee we in dezen in het verhaal stappen. Dat is de kabel met de stekker voor het gewone stopcontact. Mocht dat het niet weggeven, dan is er altijd nog de uit de kluiten gewassen ‘bak’ die aan de kabel hangt. Dat is een stroombeperker die de laadcapaciteit – om veiligheidsredenen – afknot, veelal op maximaal 10 Ampère.

Mode 3 en 4

Die communicatie-unit heb je niet op een Mode 3-kabel om de simpele reden dat die stroombeperker ingebouwd zit in de openbare laadpaal dan wel wallbox. De Mode 3-kabel kan je verder ook herkennen aan zijn twee Mennekes-stekkers. Of iets eenvoudiger: er zit geen enkele stekker aan die nog past in een huishoudelijk stopcontact. De Mode 3 is ook het snoer dat quasi altijd standaard wordt meegeleverd (kwestie dat je altijd openbaar zou kunnen laden). De Mode 2 wil al eens optioneel zijn.

En de Mode 4? Da’s die knoert die vasthangt aan de snellader en vergezeld komt van die al even impressionante CCS-stekker. Wegens zijn omvang is het redelijk onmogelijk die kabel overal mee naartoe te slepen. Vandaar dus dat die altijd onlosmakelijk verbonden is met de snellader.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten