Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische Audi Q8 e-Tron?

Geschreven door Klaas Janssens op 03-07-2023

Het theoretische rijbereik van de Audi Q8 e-Tron bedraagt 600 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de Audi Q8 Sportback 55 e-Tron Quattro?

Testwagen Audi Q8 e-Tron

Testomstandigheden Audi Q8 e-Tron

  • Aantal testkilometers: 691 km
  • Weer: lente, droog en zacht (15° C)
  • Testrijder: Steven Appelmans

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Audi Q8 e-Tron

  • Elektrisch verbruik: 19,9 kWh/100 km
  • Rijbereik: 600 km

Getest verbruik en rijbereik Audi Q8 e-Tron

  • Testverbruik: 27,5 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 390 km
  • Test- versus normverbruik: 72%

Conclusie Audi Q8 e-Tron

Als Q8 is de Audi e-Tron wat efficiënter geworden, maar het is de toegenomen capaciteit van het accupakket dat het grotere rijbereik van verklaart: als 55 Quattro ziet deze SUV zijn batterijcapaciteit stijgen van 95 naar 114 kWh, winst die te danken is aan de veranderde chemische samenstelling van zijn lithium-ions.

Van die 114 kWh bijft er netto 106 kWh over, wat er volgens de WLPT-methode voor zorgt dat de Audi Q8 Sportback 55 e-Tron over een rijbereik van 600 kilometer beschikt. Maar dat viel in de praktijd nogal tegen, want na de testweek noteerden we een gemiddeld stroomverbruik van 27,3 kWh per 100 kilometer - goed voor een werkelijk rijbereik van 390 kilometer. Dat is slechts 65% van de beloofde range.

Nu is er ook goed nieuws: want de sterkere batterij kan meer gelijkstroom aan: voortaan laad je de Audi Q8 Sportback 55 e-Tron met maximaal 170 in de plaats van 150 kW. Een hoger vermogen dat deze SUV bovendien een stuk langer aanhoudt: van 10 tot een heel stuk voorbij de 60% blijft de laadscapaciteit hoof en de curve lineair. Nadien zakt de laadsnelheid stelselmatig, waardoor je finaal op een halfuurtje nodig hebt, wil je over 80% van de totale accucapaciteit beschikken.

Aandrijfgeheel Audi Q8 e-Tron

  • Elektromotoren: 2 x asynchroon met permanente magneet (vierwielaandrijving)
  • Vermogen: 300 kW/408 pk
  • Koppel: 664 Nm

Koetswerk Audi Q8 e-Tron

  • Luchtweerstand: 0,24 (met optionele cameraspiegels)
  • Gewicht: 2.585 kilogram
  • Banden: 265/45 R21 (Bridgestone Alenza 001)

Batterij en laadkenmerken Audi Q8 e-Tron

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 106kWh (nuttig)
  • Spanning: 396 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 170 kW (gelijkstroom)

Foto: Jeroen Peeters

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten