Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische Citroën ë-C4 X?

Geschreven door Klaas Janssens op 05-06-2023

Het theoretische rijbereik van de Citroën ë-C4 X bedraagt 354 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische Citroën ë-C4 X?

 

Testwagen Citroën ë-C4 X

Testomstandigheden Citroën ë-C4 X

  • Aantal testkilometers: 1.100 km
  • Weer: winter, variabel (0-13° C)
  • Testrijder: Cédric Derèse

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Citroën ë-C4 X

  • Elektrisch verbruik: 15,3 kWh/100 km
  • Rijbereik: 354 km

Getest verbruik en rijbereik Citroën ë-C4 X

  • Testverbruik: 17,5 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 265 km
  • Test- versus normverbruik: 83%

Conclusie Citroën ë-C4 X

De Citroën ë-C4 X is inmiddels ook beschikbaar met een grotere batterij met een capaciteit van 54 kWh en dat is een goede zaak, want met het accupakket van 50 kWh komt range anxiety al snel om de hoek loeren. Zodra je langere ritten aanvat die bovendien grotendeels over de snelweg lopen, dan zit je zo aan de onrustwekkende grens van 100 kilometer rijbereik.

Nochtans is de Citroën ë-C4 X een vrij zuinige elektrische auto. Ondanks de relatief lage buitentemperaturen besloten we de intensieve testperiode met een gemiddeld stroomverbruik van 17,5 kWh per 100 kilometer. Dat is een uitstekende 87% van het beloofde WLTP-normverbruik. Het rijbereik bleef evenwel steken op 265 kilometer, wat dus vooral toe te schrijven valt aan de beperkte batterijcapaciteit.

Dat beperkte rijbereik zou minder problematisch zijn, mocht de Citroën ë-C4 X over zijn batterij snel zou kunnen opladen. De Belgische invoerder voorziet sowieso een interne omvormer op drie fases van 11 kW,  zodat een vijftal uur moet volstaan om een leeg accupakket weer op peil te krijgen. Snelladen op gelijkstroom kan tot 100 kW, maar in de praktijk laadden we tijdens onze testperiode nooit sneller dan aan 50 kW.

Aandrijfgeheel Citroën ë-C4 X

  • Elektromotor: synchroon met permanente magneet (voorwielaandrijving)
  • Vermogen: 100 kW/136 pk
  • Koppel: 260 Nm

Koetswerk Citroën ë-C4 X

  • Luchtweerstand: 0,29
  • Gewicht: 1.659 kilogram
  • Banden: 195/60 R18 (Michelin e.Primacy)

Batterij en laadkenmerken Citroën ë-C4 X

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 46,3 kWh (nuttig)
  • Spanning: 400 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 100 kW (gelijkstroom)

Foto: Jonathan Godin

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten