Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische Jeep Avenger?

Geschreven door Klaas Janssens op 12-07-2023

Het theoretische rijbereik van de Jeep Avenger 54 kWh bedraagt 400 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de Jeep Avenger Electric 54 kWh?

Testwagen Jeep Avenger

Testomstandigheden Jeep Avenger

  • Aantal testkilometers: 550 km
  • Weer: zomer, droog en heet (30° C)
  • Testrijder: Olivier Maloteaux

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Jeep Avenger

  • Elektrisch verbruik: 15,5 kWh/100 km
  • Rijbereik: 400 km

Getest verbruik en rijbereik Jeep Avenger

  • Testverbruik: 15,8 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 320 km
  • Test- versus normverbruik: 98%

Conclusie Jeep Avenger

We besloten onze testweek met de elektrische Jeep Avenger met een gemiddeld verbruik van 15,8 kWh/100 kilometer, wat zowat overeenkomt met het normverbruik. Dat hebben we tot dusver nog nooit meegemaakt. Het beloofde rijbereik van 400 kilometer werd evenwel niet gehaald, reken in de praktijk eerder op een 320-tal kilometer. 

De Jeep Avenger blijkt erg zuinig in de stad, maar de matige luchtweerstandscoëfficiënt van het geblokte koetswerk maakt het elektrische SUV'tje erg dorstig bij hogere snelheden. Bij een constante snelheid van 120 km/u stijgt het verbruik naar een 19 kWh/100 kilometer, wat het rijbereik reduceert tot een dikke 250 kilometer.

Opladen met wisselstroom kan met maximaal 11 kW, wat gezien het compacte formaat van de batterij (nuttige capaciteit van 51 kWh) voldoende is om het accupakket in 5,5 uur volledig op te laden. Aan gelijkstroomstations kan de elektrische Jeep Avenger tot 100 kW aan, zodat je in theorie aan 3 minuten genoeg hebt om 30 kilometer te recupereren. Maar in de praktijk is ons dat nooit gelukt...

Aandrijfgeheel Jeep Avenger

  • Elektromotor: synchroon met permanente magneet (voorwielaandrijving)
  • Vermogen: 115 kW/155 pk
  • Koppel: 260 Nm

Koetswerk Jeep Avenger

  • Luchtweerstand: 0,33
  • Gewicht: 1.623 kilogram
  • Banden: 215/55 R18 (Goodyear Efficient Grip)

Batterij en laadkenmerken Jeep Avenger

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 51 kWh (nuttig)
  • Spanning: 400 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 100 kW (gelijkstroom)

Foto: Julien Mahiels

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik



Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten