Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische BYD Tang?

Geschreven door Klaas Janssens op 04-05-2023

Het theoretische rijbereik van de BYD Tang bedraagt 400 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische BYD Tang SUV?

Testwagen BYD Tang

Testomstandigheden BYD Tang

  • Aantal testkilometers: 704 km
  • Weer: winter, koud en guur (3° C)
  • Testrijder: Steven Appelmans

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) BYD Tang

  • Elektrisch verbruik: 23,8 kWh/100 km
  • Rijbereik: 400 km

Getest verbruik en rijbereik BYD Tang

  • Testverbruik: 28,6 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 283 km
  • Test- versus normverbruik: 83%

Conclusie BYD Tang

Het was bitterkoud, waardoor we wel wat extra energie verbruikt hebben. Maar zelfs met die verzachtende omstandigheid blijft een gemiddeld stroomverbruik van 28,6 kWh per 100 kilometer veel en veel te veel. Nu speelt Build Your Dreams het spel wel eerlijk, want het testverbruik strandt op een correcte 80% van het beloofte normverbruik van de BYD Tang.

Van de 400 kilometer WLTP-rijbereik blijft in de praktijk 283 kilometer over, goed voor een ratio van 70%. Die actieradius hebben we niet berekend, maar is proefondervindelijk vastgesteld: bij het opdraaien richting snellaadstation gaf de batterij van 86,4 kWh er de brui aan. Dat voelden we aankomen, want onder de 10% van de accucapaciteit gaat de elekronica in een soort noodloop die het vermogen van de BYD Tang drastisch verminderd.

Wil je opnieuw over 80% van de batterijcapaciteit beschikken, dan reken je op een 45 minuten aan de snellader. Laden op gelijkstroom doet de BYD Tang maar aan 120 kW. Niet problematisch, maar de concurrentie doet inmiddels beter.  Op wisselstroom is dat 7,4 kW, want deze elektrische SUV houdt het bij enkelfasig laden.

Aandrijfgeheel BYD Tang

  • Elektromotoren: 2 x synchroon met permanente magneet (vierwielaandrijving)
  • Vermogen: 380 kW/517 pk
  • Koppel: 680 Nm

Koetswerk BYD Tang

  • Luchtweerstand: 0,34
  • Gewicht: 2.564 kilogram
  • Banden: 265/40 R22 (Continental SportContact)

Batterij en laadkenmerken BYD Tang

  • Batterij: lithium-ionfosfaat
  • Capaciteit: 81 kWh (nuttig)
  • Spanning: 640 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 7,4 kW (1-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 120 kW (gelijkstroom)

Foto: Lennen Descamps

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik

 




Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten