Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische Smart #1?

Geschreven door Klaas Janssens op 27-04-2023

Het theoretische rijbereik van de Smart #1 bedraagt 440 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische Smart #1 SUV?

Testwagen Smart #1

Testomstandigheden Smart #1

  • Aantal testkilometers: 380 km
  • Weer: winter, wisselvallig fris (5° C)
  • Testrijder: Ken Divjak

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Smart #1

  • Elektrisch verbruik: 16,7 kWh/100 km
  • Rijbereik: 440 km

Getest verbruik en rijbereik Smart #1

  • Testverbruik: 20,3 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 320 km
  • Test- versus normverbruik: 82%

Conclusie Smart #1

Met een testgemiddelde van 20,3 kWh per 100 kilometer (82% van het beloofde WLTP-normverbruik) kom je met een laadbeurt ongeveer 320 kilometer ver (72% van het beloofde WLTP-rijbereik). Dat is lang niet slecht voor een batterij met een capaciteit van 66 kWh, toch gezien de koude testomstandigheden. 

De door ons geteste Premium-versie komt standaard met een interne driefasenlader die 22 kW aankan op wisselstroom - anders moet je het met een eenfasige lader van 7,4 kW rooien. Op gelijkstroom loopt het laadvermogen op tot 150 kW, waardoor je onder ideale omstandigheden in 30 minuten van 10 naar 80% batterijlading kunt gaan. 

Aandrijfgeheel Smart #1

  • Elektromotor: synchroon met permanente magneet (achterwielaandrijving)
  • Vermogen: 200 kW/272 pk
  • Koppel: 343 Nm

Koetswerk Smart #1

  • Luchtweerstand: n.b.
  • Gewicht: 1.815 kilogram
  • Banden: 235/55 R19 (Continental EcoContact 6 Q)

Batterij en laadkenmerken Smart #1

  • Batterij: lithium-ion (NMC)
  • Capaciteit: 64 kWh (nuttig)
  • Spanning: 400 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 22 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 150 kW (gelijkstroom)

Foto: Jeroen Peeters

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik



Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten