Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Het ABC van de EV - Snel laden, traag laden. Hoe zit dat in elkaar?

De elektrische auto komt met een heleboel obstakels die we proberen te overwinnen in deze videoreeks. Zo legt AutoGids je het verschil uit tussen het snel en eerder traag laden van je EV.

Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen - een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt.

PLAYLIST Alle ABC-video's verzameld - Electric Cars for Dummies

Deze keer: Snel laden of traag laden, hoe zit dat in elkaar? Bekijk de video!

Samenvatting: wissel- versus gelijkstroom

Ons elektriciteitsnetwerk werkt op wisselstroom. De batterij van je elektrische auto werkt daarentegen op gelijkstroom. De stroom moet dus altijd omgezet worden van wissel- naar gelijkstroom voor het in de batterij geladen kan worden. De plek waar dat gebeurt, bepaald of je aan het gewoon dan wel aan het snelladen bent.

Aan de publieke laadpaal maak je gebruik van de zogeheten interne omvormer. Dat wil zeggen dat de wisselstroom in de auto zelf wordt omgezet. In de meeste elektrische auto’s is die omvormer begrenst op 11 kW. Dat betekent dus concreet dat – mocht je een batterij hebben van 100 kWh – je een dikke 9 uur moet laden om die van volledig leeg terug volledig vol te krijgen.

Snelladen

Bij een snellader zit die omvormer in de lader zelf. Daar is meer plek, dus kan die omvormer ook grotere vermogens aan. Tot 350 kW zelfs. Reken we terug met een batterij van 100 kWh, dan zou die nu in een half uur terug vol moeten zijn. Tot daar de theorie.

In praktijk echter reken we bij snelladers tussen 10 en 80 procent, nooit tot 100%. En wel om deze reden. Laden op wisselstroom is als het traag uitgieten van een cola. Dat kan je geleidelijk aan van leeg tot vol. Bij snelladen giet je echter door waardoor je glas op een gegeven ogenblik overloopt. Wil je dat ook volledig vullen, dan dien je te wachten tot het schuim wegzakt om vervolgens ook traag bij te gieten. Da’s exact wat er gebeurt bij snelladen eens je die 80 procent hebt overschreden. Eens voorbij die limiet, laad je in principe even snel als aan een gewone wallbox

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten