Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Ecologie / Amsterdam verbiedt reclame voor verbrandingsmotoren in metro

De stad Amsterdam heeft besloten reclame voor wagens met een verbrandingsmotor en voor goedkope vliegtickets te verbieden in de metrostations. Gaat de Nederlandse hoofdstad te ver, of niet ver genoeg?

Nederland en dan vooral Amsterdam zijn altijd voorlopers geweest op het gebied van 'schone' mobiliteit. De stad Amsterdam heeft dus beslist om elektrische mobiliteit nog extra te ondersteunen door reclame te verbieden in de metrostations voor voertuigen met een benzine- of dieselmotor.

Niet enkel de auto

Amsterdam ziet zich daarmee opnieuw als voorloper en claimt de eerste stad ter wereld te zijn die een dergelijke maatregel neemt. Maar het gaat hier niet enkel om auto's en moto's. Alle advertenties met betrekking tot fossiele brandstoffen zijn verboden, inclusief het promoten van goedkope vliegtickets. Een belangrijke nuance, want duurdere vluchten zouden dus wel geadverteerd mogen worden.

Wettelijke limiet

Tot grote ergernis van de stad Amsterdam, die het liever veralgemeend ziet, is dit reclameverbod voor fossiele brandstoffen en de producten die deze gebruiken beperkt tot de metrostations. Meer dan dat zou buiten de bevoegdheid van de stad vallen en een nationaal verbod vereisen. De stad moet dus genoegen nemen met het lobbyen bij de transportbeheerders die onder haar directe gezag vallen.

Te ver?

Gezien de maatregelen die al lopen vanuit de Europese Unie om verbrandingsmotoren naar hun pensioen te duwen, is het niet vreemd dat een stad de pionier wil zijn. Maar om correct te zijn, zou de energie die wordt gebruikt voor de Amsterdamse trams, metro's en laadpunten voor EV's ook van duurzame energie moeten komen. Anders wordt het emissieprobleem enkel verschoven, ook al kan er wel een hogere efficiëntie bereikt worden op deze manier.

Mensen stimuleren om elektrisch te rijden in het centrum van een stad houdt echter wel steek op vlak van luchtkwaliteit, geluidsoverlast en zorgt ervoor dat er minder voertuigen rondrijden in de stad, toch zolang een elektrische wagen of moto nog zo duur is. Een lovenswaardig initiatief, dus, maar niet zonder zijn hypocriete puntjes.

Web Editor

NIEUWSBRIEF

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken