Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Nieuws & Advies / CNG: de respons van de sector op de VRT-reportage

Het onderzoek van de VRT, dat CNG bekritiseerde, heeft een reactie uitgelokt van de gassector. Die heeft cijfers en studies geleverd die de conclusies van de journalisten van de openbare omroep tegenspreken.

Overzicht :

Een team van VRT-journalisten heeft de verschillende soorten brandstof vergeleken en was zelf verbaasd over het goede resultaat van diesel. Het onderzoek stelde vooral het ecologische voordeel van CNG in vraag. Tot op het punt dat Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) een eventuele afschaffing van het fiscaal voordeel van CNG-wagens overweegt in Vlaanderen.

De Belgische gassector heeft duidelijk gereageerd door gegevens te publiceren die de resultaten van de VRT-reportage ondermijnen. In het bijzonder bekritiseren ze de hoeveelheid lekkage aan de bron, die volgens het VRT-onderzoek vooral verantwoordelijk is voor het slechte resultaat van CNG.

Niet zoveel lekken

De VRT spreekt over een lekkagegehalte van 2%. De gassector antwoordt dat dit het niveau van in de Verenigde Staten is. Het aandeel aardgas dat in Europa wordt ontgind, ontsnapt volgens zijn cijfers maar voor 0,026%. Dat is ongeveer 100 keer minder dan in de VS. En gezien het methaan dat in ons land wordt gebruikt niet afkomstig is van de andere kant van de Atlantische Oceaan, is de conclusie van de VRT vanuit dit oogpunt dus verkeerd voor onze markt*.

Vooral omdat de gasindustrie ons eraan herinnert dat CNG geen vrachtwagenvervoer tussen de verschillende distributiepunten vereist. Aardgas wordt via pijpleidingen naar de pomp gebracht, wat de CO2-balans positief beïnvloedt.

Andere pijnpunten

De gassector is ook verbaasd door de goede score van waterstof, terwijl “momenteel 95% van de waterstof wordt geproduceerd uit... aardgas”. Het lijkt een beetje contradictorisch om aan de ene kant een gas (CH4 of methaan) te bekritiseren terwijl een ander (H2 of waterstof) wordt aangemoedigd terwijl het van de eerste komt!

Zoals we in ons artikel hebben aangegeven, kan CNG ook uit biomassa worden geproduceerd. Dit biomethaan is CO2-neutraal en zou in de komende jaren moeten worden ingezet. De gassector schat in dat “als het volledige potentieel van bio-CNG in België zou worden geïmplementeerd, zou het 2 miljoen voertuigen op CNG kunnen laten rijden”. Volgens IFP Énergies nouvelle (voorheen het Franse petroleuminstituut) zou aardgas in dit geval zelfs beter zijn dan elektrisch... We kunnen dus nogmaals concluderen dat het allemaal zeer ingewikkeld ligt.

*Het aardgas dat in België wordt gebruikt, is afkomstig uit Duitsland, Noorwegen, Nederland, Qatar en het Verenigd Koninkrijk. Het komt in ons land aan via ondergrondse en onderzeese pijpleidingen, maar ook per boot in vloeibare vorm via de haven van Zeebrugge.

Web Editor - Specialist Advice

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken