Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Ecologie / Regeneratie van roetfilters kan problemen veroorzaken

De ngo Transport & Environment, gespecialiseerd in luchtvervuiling, heeft de fijnstofemissies van twee Euro 6d-Temp-modellen getest. De resultaten tonen een probleem aan bij de regeneratie van de partikelfilters.

De ngo Transport & Environment, die strijdt tegen de vervuiling van auto’s, heeft aan het onafhankelijke laboratorium Ricardo gevraagd om vervuilingstests op de rollenbank uit te voeren. De ngo heeft ook tests uitgevoerd op de openbare weg met een Nissan Qashqai 1.5 dCi en een Opel Astra 1.6 Diesel die voldoen aan de Euro 6d-Temp-normen (nvdr: sinds 1 januari 2020 moeten nieuwe modellen voldoen aan de strengere Euro 6d-normen). De tests wijzen op een probleem tijdens de regeneratie van de partikelfilters.

Regeneratieprobleem

T&E heeft vastgesteld dat de Euro 6d-Temp-motoren over het algemeen de fijne deeltjes van de interne verbranding correct wegfilteren. Maar de auto’s moeten regelmatig vastgeraakte deeltjes op hoge temperaturen regenereren. Tijdens deze fase stuurt de auto een grote hoeveelheid fijne deeltjes in de lucht, wat nog problematischer is wanneer het systeem wordt ‘geactiveerd’ in de stad. De ngo heeft vastgesteld dat het probleem ongeveer 15 km lang duurt. Maar de filters zijn ook de 30 km nadien minder effectief. Daarnaast heeft T&E berekend dat dit proces zich gemiddeld elke 420 km herhaalt.

De kern van het probleem

De constructeurs zijn verplicht om filtersystemen te installeren om NOx en fijne deeltjes weg te filteren, terwijl ook de CO2-uitstoot omlaag moet. Ze moeten bovendien voldoen aan de opgelegde normen. De geteste auto’s voldoen nog aan de oude Euro 6d-Temp-norm, terwijl de nieuwere Euro 6d-norm het probleem al onder de knie zou moeten hebben. Bovendien kunnen auto’s die vaker op de snelweg rijden de deeltjes passief laten regenereren, wat in principe de bedoeling is. Maar een auto die vooral in de stad wordt gebruikt moet dit proces ‘actief’ uitvoeren als de filter is verzadigd, wat in dit geval voor het vervuilingsprobleem zorgt.

De conclusie?

T&E heeft daadwerkelijk een probleem aangekaart dat een risico vormt op de volksgezondheid. Maar de ngo zou de tests nog eens opnieuw moeten doen met de nieuwere Euro 6d-motoren om al dan niet een significante daling vast te stellen van fijne deeltjes tijdens het regeneratieproces dankzij de nieuwste ontwikkelingen van de constructeurs. Maar de volgende milieunormen zouden rekening moeten houden met het regeneratieproces. Er zouden ook wetgeving en controleprocedures moeten worden ingevoerd om te voorkomen dat partikelfilters worden gedesactiveerd, doelbewust of door gebrekkig onderhoud. Tenslotte moet er worden opgemerkt dat er oplossingen bestaan om oudere motoren ook schoner te maken. Maar die systemen zouden moeten worden gesteund door de publieke autoriteiten om oudere motoren te laten voldoen aan nieuwere milieunormen.

Web Editor - Specialist Advice

PRIVATE LEASE

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken